نمایش نوار ابزار

دکتر علی صدرایی،عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شانسی کشور (ق- اول)

دکتر علی صدرایی 🌹 – عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شانسی کشور (قسمت اول)

 

💐 – سرپرست هیئت بررسی باستان شناختی منطقه بناب،

 اواخر سال ۱۳۸۱

🔸- نویسنده و مترجم

🔸- نگارنده کتاب بررسی باستان شناختی منطقه بناب

👈 -استاد متولد شهرستان نقده، ساکن تهران است، یکی از برجسته ترین چهره های باستان شناسان کشور می باشد، پژوهش ها و بررسی های علمی زیادی از آثار تاریخی کشور در کارنامه خود دارد.

    آشنایی حقیر بر می گردد به سال ۱۳۸۰ زمانی که استاد با تشکیل هیئت بررسی برای برنامه پژوهشی و گمانه زنی به منظور تعیین حریم محوطه باستانی قلعه بختک با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان در منطقه حضور یافت. در این بررسی استاد برای جلوگیری از تخریب و تعیین حریم قلعه و حصار‌، چندین مورد گمانه زنی در منطقه باستانی بختک انجام داد.

حقیر هم افتخار حضور در این هیئت بررسی را داشتم.

👈- آن زمان حفاظت آثار تاریخی شهرستان ملکان از جمله قلعه بختک لیلان در حوزه میراث فرهنگی تاز تاسیس بناب با مسئولیت حقیر بود. در آن سال استاد در شهر لیلان مستقر شد، با گمانه زنی و بررسی آثار منطقه لیلان، با تلاش های شبانه روزی بخوبی این ماموریت را انجام داد.

🌸- وقتی این همه توانایی و توانمندی را در استاد دیدم. تمام آمال و آرزوهایم برای پژوهش و بررسی آثار تاریخی  منطقه بناب شکوفه زد. چرا که به خوبی آگاه بودم شهر به سرعت در حال توسعه است، جمعیّت در حال فزونی، زمین ثابت و مشکل بیکاری بلایی شده برای آثار، که حریم و حرمت این یادمان های تاریخی را تضعیف می کند. نگران حفارهای غیر مجاز،  تخریب آثار، خاک برداری شبانه و تصرف تپه ها بودم.

   از طرفی اکثر آثار تاریخی در آن زمان به ثبت آثارملی نرسیده بود، در نتیجه قانون چندان ما را حمایت نمی کرد.

   در چنین شرایطی تنها راه پیش روی ما، مکتوب کردن این آثار، ثبت در صفحات تاریخ و حفظ آن برای فرزندان آینده ایران.

🌻- انگیزه تاسیس اداره میراث فرهنگی بناب در سال ۱۳۷۴ به کمک دوستان خصوصا به کمک نماینده محترم  وقت جناب آقای دکتر صدیقی بیشتر به خاطر همین دغدغه ها و نگرانی ها بود. یعنی شناسایی آثار تاریخی جدید، حفظ و مرمت بناهای تاریخی، بررسی و مکتوب کردن همه آثار شهرستان بناب.

 این مهم اتفاق نمی افتاد مگر بدست این استاد باستان شناس توانا، علاقمند و متعهد. و…

 ( ادامه دارد)

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌻🌹🍃🙏🙏🍃🌹🌻

دیدگاه ها