نمایش نوار ابزار

دکتر علی صدرایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شانسی کشور(ق- دوم)

دکتر علی صدرایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شانسی کشور(ق- دوم)

🔸- نویسنده و مترجم

🌹-《…اولین اولویت ما بعد تاسیس اداره میراث فرهنگی بناب، شناسایی آثار تاریخی منطقه، حفاظت از آن ها و مرمت بناهای تاریخی شهرستان بناب بود. در این راستا بیش از ۱۴۰ اثر و بنای تاریخی در منطقه بناب شناسایی و  با تشکیل پرونده ثبتی در دفتر آثار ملی کشور به ثبت رساندیم، با این کار همه آثار منطقه مورد حمایت قانون قرار گرفت.

🌹- بناهای تاریخی یکی پس از دیگری گارگاه مرمت دایر گردید. در میانه این کارها، خانه سیف العلما را جهت مرمت به کمک نماینده وقت جناب آقای دکتر صدیقی و مدیر کل میراث فرهنگی جناب تقی زاده اصل خریداری گردید.

   با کمک مالی مردم نجیب و علاقمند به میراث فرهنگی بناب،  زمینی به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع  واقع درخیابان ۲۴ متری دانشگاه بناب را، برای توسعه آینده میراث فرهنگی خریداری گردید.

👏- دیگر زمان آن رسیده بود که تمامی این آثار، مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و مکتوب گردد. این کار بسیار ارزشمند به همّت دوست و برادر بسیار بزرگوارم  جناب آقای دکتر علی صدرایی و هیئتی که استاد انتخاب کرده بودند، در سال ۱۳۸۲  به مدت ۴۰ روزِ پرکار، انجام داد.

🌼 – صبح تا ساعت ۱۴ بررسی میدانی آثار منطقه

   بعد از ظهر تا ساعت ۱۷ طراحی سفال ها و بعد از آن تا ساعت ۲۴، مکتوب کردن نظر کارشناسی. استاد. چنان شیفته کارش بود که نه “دردکمر” لحاظ می کرد و نه صدها کیلومتر دور از خانواده را. و برای صرفه جویی در هزینه ها،  اقامت در ساختمان سیف العلما را که در دست تعمیر بود انتخاب کرد. ساختمانی که بلحاظ تعمیرات هیچگونه امکانات رفاهی و آسایشی وجود نداشت. عشق و علاقه انگیزه کار در استاد و هیئت همراه او بود. بعد از ۴۰ روز کار فشرده، گزارشات تمامی آثار منطقه بناب در دو جلد، هر جلد ۵۰۰ صفحه آراسته شد و در روز آخر به همراه هیئت بررسی، گزارشات مجلّد تحویل مدیرکل وقت میراث فرهنگی جناب آقای تقی زاده اصل گردید.

👏- به شهادت همکاران اداره کل استان، اولین پژوهشگری بود که گزارشات خود را کامل و مجلّد مکتوب کرده بود.

🌾- مهمتر اینکه بعد از دو سال، استاد خلاصه ی از گزارشات را در یک جلد کتاب بنام “بررسی باستان شناختی منطقه بناب” چاپ کرد. با درود به خدمت این استاد دوست داشتنی و تک تک عزیزان هیئت همراه که آثار تاریخی شهرستان بناب را در دل تاریخ برای همیشه ثبت و از هر تهدیدی مصون داشتند. زحمات ماندگار این عزیزان را می ستاییم

 

 

علی اصغر بالغ (ادامه دارد)

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌻🌹🍃🙏🙏🍃🌹🌻

دیدگاه ها