نمایش نوار ابزار

خاطراتی از قلعه “زهاک” هشترود  (ق- یازدهم)

خاطراتی از قلعه “زهاک” هشترود  (ق- یازدهم)

🌸-…. در سطح قلعه ضحّاک، آثار تاسیسات فروریخته و سفال و سنگ های شکسته زیادی وجود دارند. یکی از آن ها تپه ای بود در جلو برج دیدبانی . با ضربه های پا، از صدای جم جمش، معلوم بود تاسیساتی در دل خود دارد. تمامی عوامل نشان از عظمت قلعه، و اقتدار قلعه نشینان داشت و دارد. به همین خاطر در بازدید هایمان بیشتر به تپه جلو برج دیدبانی حساس بودیم که مبادا قاچاقچیان آسیبی برسانند. اهمیّت این تپه بعد از آثار بیرون آمده از دل خاک در حفاری های علمی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان  شرقی نشان داد که ما درست عمل کرده بودیم.

⚫️- ضحّاکِ  شیفته مداحان و  چاپلوسان،  وقتی بدور خود و اندیشه هایش حصاری کشید و حکومتی نوی را بنا نهاد. خود و طرفدارانش را در داخل و خارج از این قلعه ی امن جای داد. با خود بزرگ بینی  هر چه دلش خواست انجام داد.  شاید فکر نمی کرد که روزی باستان شناسان، متخصصین به علوم جدید، حکایت ویرانگری درجنگ هایش،  بی رحمی ها، کشتارها، غارت سرمایه های ملی مردم برای سلطه گری و کاخ سازی هایش را، از دل همین خرابه ها و ویرانه ها، از لابلای قطعات شکسته سفالین تا درون مغز استخوانش، بیرون خواهند کشید و به آیندگان خواهند گفت که این حاکم، با مردمان عصر خود چگونه رفتاری داشته است، چه فقر و فلاکتی، چه بد عهدی و بدعتی را پایه ریزی و چه آشفته فرهنگی به میراث گذاشته است. چه دارها ساخته و سرها بدار کرده تا شاید پایدار بماند امّا بجز این “ویرانه ها” چیزی بجای نمانده است.

👏 – هیچ چیز از چشم تیزبینِ تاریخ پنهان نمانده و نخواهد ماند. تاریخ بدرستی به قضاوت خواهد نشست و نظرش  راهنمای راه آیندگان، درس و عبرتی برای برداشتن قدم های مردم در راه تحقق “مردم سالاری”  واقعی خواهد شد. 👏👏

 🌹- انگار آنچه می گویند  در آخرت تک تکِ اشیاء و اعضای بدن انسان ها به شهادت آمده و خواهد گفت که ما چه کرده ایم و چگونه رفتاری با مردم داشته ایم. همین کالبد شکافی باستان شناسان و صاحبان سایر علوم جدید است که با تمام اجزا و اشیاء گذشتگان سر صحبت خواهند گشود. ؟؟؟!!!.

 👈- حضور ما در منطقه پخش می شد. اینگونه بازدید ها،  جلو بسیاری از حفاری های غیر مجاز را گرفته بود.

🍃- در سال ۱۳۷۲ مدیرکل وقت جناب آقای مهندس وهاب زاده به حقیر ماموریت داد که نزدیکترین و  روانترین راه را برای حمل مصالح به قله ضحّاک بررسی کنیم، تا بتوانیم قسمت های شکسته شده این برجِ هنر معماری ایرانی را مرمّت کنیم. و… ( ادامه دارد)

     علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌲🌾🌹🙏🙏🌹🌾🌲👈

دیدگاه ها