نمایش نوار ابزار

قلاع حوزه جنوبی آذربایجان شرقی- خاطراتی از قلعه “زهاک”هشترود ( ق-هفتم)

 

قلاع حوزه جنوبی آذربایجان شرقی💐-  خاطراتی از قلعه “زهاک”هشترود ( ق-هفتم)

🌹- 《… ده روز بعد بطرف قلعه زهّاک راه افتادیم، این بار از همان  راهی که رفتگان رفته و گذشتگان تجربه کرده بودند، از تجارب استفاده کرده و راحت رسیدیم کنار برج دیدبانی یا همان دیوانخانه. عظمتی دارد بنای این برج خصوصا معماری آن شاهکار است.  این بنا را در انتهایی ترین بلندای قلعه در لبه دیواره سنگی با ارتفاع زیاد ساخته اند. بهترین نکته برای دیدبانی.

🌺 – .وقتی از  داخل برج به پایین رودخانه قرانقو نگاه می کردیم ترس از پرت شدن وجودمان را فرا می گرفت. یاد آن پیرمرد صاحب کافه افتادم که می گفت:  کسی که مرتکب خطایی می شد در دیوانخانه محاکمه می کردند و اگر گناهی داشت از آن بالا به رودخانه قرانقو پرت می کردند.

👈- سخنان پیرمرد هر چند آمیخته با اسطوره و افسانه بود، اما می گفت اگر کسی مرتکب خطایی می شد در دیوانخانه محاکمه می کردند، ما قبلاً شنیده بودیم زهّاک ماردوش هر روز خون دو جوان را می خورد. حالا این پیر مرد می گوید

( در دیوانخانه محاکمه می کرد؟!) دیوانخانه یعنی (عدالتخانه.  محکمه. دارالقضاء. عدلیّه). موضوع محاکمه و اثبات گناه متهم. این گفته با تبلیغاتی که در باره زهّاک خونآشام گفته اند سازگار نبود. اما واژه ها چیز دیگری می گفت. یعنی داشتن قانون، دادگاه و‌ حق دفاع در قلعه زهّاک، هرچند مانند دادگاه بعضی از حکومت های امروزی به صورت ظاهری و یا محکومیّت سفارشی.  بعبارتی ۲ هزارسال پیش زهّاک دیوانخانه ای برای محاکمه و اثبات گناه داشته. هنوز هم برایم جای سئوال است. نکند تبلیغات “بَد”، نام او را بدنام و ماردوش کرده است؟.

🌸- بیرون آمدن گچ بری های زیبا و هنری “گل و بوته” در حفاری سال های اخیر از تالار قلعه زهّاک نشان از جمعی هنرمند و هنر دوستی از او دارد. نمیدام؟ تحقیق هم نکرده ام؟!

🌲- بگذریم آنچه در برج “دیدبانی” و یا به بنام محلی “دیوانخانه” مشاهده کردم.

برج دیدبانی چهار طاقی است بلند چه به سه سمت قلعه فضای باز دارد و به سمت شرق یک دریچه کوچک. می شود از داخل این برج  تمامی درّه ها و کوه ها را دید و قرق کرد. همه ی چهار جهت را با چشم می توان بخوبی دید زد، بهترین انتخاب مکان برای ساخت این برج دیدبانی در داخل آن قلعه.

، …  ( ادامه دارد)

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌲🌾🌹🙏🙏🌹🌾🌲

دیدگاه ها