نمایش نوار ابزار

واکاوی یک ضرب المثل در بناب  (قسمت اول)

واکاوی یک ضرب المثل  (قسمت اول)

آچیلمیان سفره نین بیر عیبی اُولسا
آچیلان سفره نین یوز عیبی اولار
(سفره ای که باز نشده یک عیب دارد.
* – سفره ای که باز شده صد عیب).
🙏- آنچه در پی می آید نظر شخصی است
🔸ضرب المثل چیست؟
🔸پدران ما چه می گویند؟
🔸 این فشرده جملات هزاران سال است سینه به سینه می گردند.
🔸به وقت نیاز، بعنوان یک شاهد معتبر و سند تاییدی، سریع بر زبان جاری می شود
🔸- باز کردن سفره، نماد چه نوع سیستمی است.؟
🌿- ضرب المثل، (مثل زدن، مثل آوردن) مثل ها جملات کوتاه حکیمانه ایست، از داستان ها، وقایع زندگی و رفتارهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی در تاریخ. که پدران و مادران ما طی هزاران سال آن موارد را بارها و بارها در محک آزمایش آزموده اند، و عصاره و افشرده آن را در یک جمله کوتاه، همانند “عنوان یک کتاب” دریچه ای به روشنایی، با “ایما” و “اشاره” به زیبایی ساخته و آراسته، و برای فرزندانشان گنجینه ای از میراث فرهنگی به یادگار گذاشته اند، تا مردم، آن تجربیات را چراغ راهشان کنند و درجا قدم نزنند، آزموده را دگر بار نیازمایند، سنگ زمان، سنگین تر از سنگ کسب تجربه است
🍃- از طرفی در آن زمان ها خواندن و نوشتن، نشر و پخش محدود بود، خلاصه گویی، ساختن چکیده ای از جملاتِ حکمت آمیز بهترین راه نشر، و راز ماندگاری ست.
ترس از جو حاکم بر جامعه و یا برای جذّابیّت و تاثیرگذاری بیشتر، بعضا باعث شده حکیمان به “ایما” و “اشاره” و “استعاره” روی آورند.
این مَثل ها شاید حاصل بیش از ۷۰ سال عمر اندیشمندان و دلسوزانی است که با کسب تجربه از انواع رویداد ها، حرفی برای گفتن به آیندگان داشتند اما امکان نوشتن نداشتند. مجبور شده اند حاصل و تجربیات گذران عمرشان را در یک جمله طلایی جمع آوری کنند.
این قدر با مهارت ادبی و با تیز هوشی تمام، این مثل های ملموس را پر محتوا و دل چسب ساخته اند، که به وقتش سریع از چشمه ی زلال زبان، “روان” می گردد و در گوش و ذهن شنونده آرام می گیرد.
🌾- سفره در اینجا نمادِ یک میدان مدیریّت در عمل و یا نوعی کشورداریست، برای خدمتِ بهتر و منظم تر به مردمانی که در آن، مردم باید در آسایش، با آرامش و با حفظ حرمت انسانی متنعّم شوند. برای پهن کردن یک سفره خوب و بی عیب، لازمه اش داشتن یک مدیرِ مدبّر، آشپز و سرآشپز متخصّص، سفره چینانی با تجربه جهت سرو یک غذای لذیذ و بموقع است، اینگونه باز کردن سفره عیبی ندارد بسیار پسندیده است. تا زمانیکه سفره ای باز نشده، برای وعده دهندگانش فقط یک ایراد دارد، اینکه، مدت هاست وعده باز کردن یک سفره با غذای لذیذ و دل چسب را داده ولی هنوز بعهد خود وفا نکرده است، عیبش همین بد عهدی اوست.
اما باز کردن سفره….
(ادامه دارد)


علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
نگارنده کتاب دو جلدی نگاه نگاره ها

دیدگاه ها