نمایش نوار ابزار

 واکاوی یک ضرب المثل در بناب (قسمت دوم – پایانی)

 واکاوی یک ضرب المثل در بناب (قسمت دوم)

آچیلمیان سفره نین بیر عیبی اُولسا
آچیلان سفره نین یوز عیبی اولار
(سفره ای که باز نشده یک عیب دارد.
*** سفره ای که باز شده صد عیب)
🪴-…. کسانیکه مدت ها وعده ی باز کردن سفره به مردم داده اند ولی هنوز بعهدشان وفا نکرده اند،  عیبشان همین بد عهدی آن هاست.
🍁- اما: اگر بی گدار و بی مطالعه، ناآگاه از ناتوانایی هایشان، با خود بزرگ بینی، افیون زده ی افکارشان باشند و خیال کنند که می توانند!!.
بعد از باز کردن سفره،  عیب و حسنشان هویدا می شود.
بعبارتی: در سفره گستری که.  سرآشپز و آشپز متخصص این کار نیستند، سفره چینان بی تجربه باشند و  غذا را دیر سرو کنند، غذا شور و یا بی نمک باشد، پخته نشود، بسوزد، کم باشد، نا عادلانه پخش شود، عده ای با ولع بخورند و هم غذا را از دیک بردارند و خارج شوند،  عده ای گرسنه بمانند، خادمان مثل موش از انبان بدزدن،  مسئوول خرید از پولش اختلاس کند، جا تنگ باشد، مردم آسایش و آرامش نداشته باشند، مدت ها در صف سرِ پا ایستاده باشند، کرامت و حرمت ولی نعمتان حفظ نشود و ‌… ده ها مورد مشابه دیگر برای باز کنندگان سفره عیب است که بعد از باز کردن سفره دیده می شوند.
👈- اگر این باز کردن سفره را تعمیم دهیم به توانایی پهن کردن سفره ی یک سمینار،  سخنرانی، برگذاری یک نمایشگاه، اداره کردنِ  کارخانه ای، حاکمیت یافتن یک حزب و تشکیلاتی، ایده و آیینی، که مدت های طولانی مبلغانشان شب و روز در زیبا زیستی بر سرِ این سفره، از تمامی امکانات نشر و پخش، شبکه های اجتماعی، با اختیار گرفتن نهاد بودجه نویسی، تبلیغ کنند که غذای سفره هایشان بی عیب و لذیذ است،  بر حرص و آز و اشتهای مردم بیافزایند و  مردم را برای نشستن بر سرِ سفره مست کنند.  تا آنجا که برای همگان به یک آرزوی بزرگ تبدیل شده و آخرِ سر سفره خالی باشد. معایب بزرگیست.
🌹- آیا جدال میان سنّت و تجدّد،  رقابت میان احزاب و تشکیلاتی که قصد به دست گرفتن قدرت و حکومت را دارند.  با توجه به شناخت نقاط ضعف و تنگناهای طرف مقابل،  برای روشن شدن افکار عمومی. آگاهانه  متولیان و صاحبان این سفره های پرمدّعا را تشویق،  یا عامداً به میدان عمل هول می دهند تا سفره ای باز کنند، دیک سفره هایشان بجوشد و معایب به کف آید. مردم ببینند و روشن شوند در این دیک ها چگونه آشی برایشان پخته می شود. که سال ها برای باز کردنش تبلیغات گسترده ای راه انداخته و تا توانسته اند برای پهن کردنش، جیب مردم را مثل “بورس”  بریده اند. !!؟
( پایانی)


علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
نگارنده کتاب دو جلدی نگاه نگاره ها

دیدگاه ها