نمایش نوار ابزار

در خصوص تخریب یا تعمیر مسجد قرمز بناب ( بخش اول)

👈 – گزارشی از یک جلسه ( ۱۲ / ۱ / ۱۴۰۲) ساعت ۹ صبح

موضوع: در خصوص تخریب یا تعمیر مسجد قرمز ( بخش اول)

مکان: دفتر نماینده محترم

🍂 – روزشنبه بنا به دعوت قبلی نشستی با نمایندگان محله “کردجلدی” (کاملّو)،  اداره میراث فرهنگی، نماینده ی دفتر نماینده محترم و اینجانب به عنوان مطلع و مدافع آثار با توجه به سوابق حفاظت و مرمّت از آثار تاریخی بناب برگزار گردید. اینک خلاصه ای از آن نشست

🔸- سئوالات نمایندگان محله از این قرار بود

۱- ما گشایش خیابان در این محله را  می خواهیم و مسجد قرمز در وسط راهه و مانع گشایش خیابان گردیده، باید تخریب شود،!!

۲- مسجد در این محله زیاد است باید این مسجد تخریب و به خیابان تبدیل شود؟!

۳-  در قدیم، چندتا از سرستون هایش را از مسجد آقاسلیم آورده اند و در اینجا گذاشته اند تاریخی نیستند، باید تخریب شود.؟!

۴ – مسجد نوساز است تاریخی نیست باید تخریب شود!؟

۵- یکی از نمایندگان محلّه  حقیر را مورد خطاب داده و گفت تو که این مسجد را به ثبت آثار رسانده ای و مانع تخریب این اثر می شوید خیانت کارید؟!. به بناب خیانت کرده اید.!؟ و… سئوالاتی از این دست

👈- قرعه جواب به سئوالات این بزرگواران به حقیر افتاد. خصوصا همشهری بزرگوارم مدال خیانت را به یقه ام چسباند.؟! انگارجلسه نبود، محاکمه حقیر بود.

👈 – در مقدمه باید عرض کنم که اینجانب همصدا با این عزیزان، خواهان تعریض و یا گشایش خیابان این محلّه بوده و به جای تخریب،  مرمّت اساسی مسجد قرمز را بهترین گزینه برای تاریخ این منطقه می دانم و به لحاظ قرار گزفتن مسجد در مسیر جاده فرعی ابریشم و مهمترین و پر رفت و آمدترین دروازه تاریخی شهر، یعنی دروازه، “گاودول و منطقه محال”، در این محله از اهمیّت تاریخی بسیار زیادی برخوردار است و باید در اولویّت اول اجرای برنامه های عمرانی قرار گیرد.

👈 – اینک پاسخم به سئوالات این عزیزان

ماشین یک پدبده ی جدید است قبل از اینکه ماشینی اختراع شود این مسجد قرن ها پیش از ماشین در این مکان بوده و خاطراتِ تلخ و شیرینی از عبور کاروان ها و حمله اکراد به رهبری شیخ عبیدالله شمزینی در سینه اش دارد. اگر این اثر از بین برود یعنی قسمتی از اندام تاریخ این محله و شهر از بین رفته است،  تخریب تاریخ شهر در اختیار چند نفر و یا نهادی نیست. تعریض راه را از ساختمان هایی که جدیدا ساخته شده آزاد سازی کنند.. دوماً سرستون های این مسجد، جزو اولین و ابتدایی ترین کارهای این منطقه است، از میان رفتن این مسجد بمنزله از بین بردن افتخار اولین بودن این هنر و آثار کلکسیون این نوع سرستون هاست. این اثر تاریخی مزاحم و مانع هیچ نهادی نیست. اتفاقا این نهادهای مسئول و بعضی از مردمِ کم اطلاع هستند که تاریخ شهر را زیر سئوال برده اند. یاد بگیرم از مسئولین تبریز که میلیارد ها تومان هزینه کرده اند تا مسجد تاریخی در میدان چهار راه منصور بماند و خراب نشود.  یاد بگیریم از مسئولین مراغه که با هزینه هنگفت مسجد تاریخی ” آغ مسجد” را در گشایش خیابان ۱۲۰متری جام جم مرمت و نگه داشته اند و نگذاشتند به نفع یک عده ای خراب شود. ( ادامه در بخش دوم)

 

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

نگارنده کتاب دو جلدی “نگاه نگاره ها” 

❤🍀🌹🙏🙏🌹🍀❤

دیدگاه ها