نمایش نوار ابزار

در خصوص تخریب یا مرمّت مسجد قرمز ( بخش دوم) 

👈 – گزارشی از یک جلسه ( ۱۲ / ۱ / ۱۴۰۲) ساعت ۹ صبح

موضوع: در خصوص تخریب یا مرمّت مسجد قرمز ( بخش دوم) 

🌹 «……دوماً سرستون های این مسجد، جزو اولین و ابتدایی ترین کارهای این منطقه است، از میان رفتن این مسجد بمنزله از بین بردن افتخار اولین بودن این هنر و آثار کلکسیون این نوع سرستون هاست. این اثر تاریخی مزاحم و مانع هیچ نهادی نیست. اتفاقا این نهادهای مسئول و بعضی از مردمِ کم اطلاع هستند که تاریخ شهر را زیر سئوال برده اند. یاد بگیرم از مسئولین تبریز که میلیارد ها تومان هزینه کرده اند تا مسجد تاریخی در میدان چهار راه منصور بماند و خراب نشود.  یاد بگیریم از مسئولین مراغه که با هزینه هنگفت مسجد تاریخی ” آغ مسجد” را در گشایش خیابان ۱۲۰متری جام جم مرمت و نگه داشته اند و نگذاشتند به نفع یک عده ای خراب شود.

۲ – زیاد بودن مسجد این محله دلیل  نمی شود که این مسجد تخریب شود،  اتفاقا دلیلی  است بر تاریخی بودن این محله که به لحاظ تردّد کاروان های بیشتر در این جاده فرعی ابریشم ، بر مبنای نیاز ساخته اند.

۳ – عرض کردم:  آیا مگر یک اشیاء تاریخی را از شهری به شهر دیگر و یا از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال بدهند آن اثر ارزش تاریخی خود را از دست می دهد تا این سرستون های تاریخی نیز ارزش خود را از دست بدهند!؟ جوابشان سکوت بود!!

۴ – ما هم قبول داریم که از قرن ها پیش در این مکان، مسجد بوده و با گذشت زمان دیوارها و سقفش خراب شده بود، اهالی محل، غیر اصولی و غیر کارشناسی نوسازی کرده اند. باید میراث فرهنگی با کمک نماینده محترم نمای مسجد را آبرومندانه به حالت اولیه بازگرداند.

 ۵-  امّا به این عزیزی که مدال خیانت به آثار تاریخی شهر برایم داد. یک توهین و ظلم بزرگی در حق خود می دانم. عرض کردم اولا اینجانب چکاره ام که بنایی را بی دلیل به ثبت برسانم. در اواخر سال ۱۳۸۱ هیاتی از تهران آمد به سرپرستی جناب دکتر صدرایی، عضو پژوهشکده باستان شناسی کشور. در مدت کم با کار کارشناسی فشرده و شبانه روز، آثار تاریخی منطقه شهرستان بناب را بررسی و در پایان کار گزارشی مکتوب در دوجلد به اداره کل تحویل داد. و آثار تاریخی شهرستان را در صفحات زرین تاریخ ثبت و یک اثر ماندگار از خود به یادگار گذاشت، باید قدر این مرد بزرگ را ارج نهاد.

( ادامه دارد)

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

نگارنده کتاب دو جلدی “نگاه نگاره ها” 

❤🍀🌹🙏🙏🌹🍀❤

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    تشکر ویژه و یک خسته نباشید جانانه به جناب استاد بالغ عزیز بابت احیای تاریخ و میراث شهرستان بناب به جرات می توان گفت که شهر ستان بناب با تلاش و پیگیری های شما و جناب دکتر رسول صدیقی بیشترین میراث فرهنگی شهر رو احیا و مرمت سازی کردین و برای دیدن آیندگان این شهر حفظ کردین.
    برای تمامی خدمات و از جان گذشتگی ها از شما ممنونیم.پایدار باشین

    اصغر بالغ, [۰۴/۰۹/۲۰۲۳ ۰۵:۱۲ ب.ظ]
    سلام و عرض ادب و احترام

    از توجه، دلگرمی و محبت حضرتعالی ممنون سپاسگزارم
    ارادت
    💐🌿🌹🌿💐

    اصغر بالغ, [۰۴/۰۹/۲۰۲۳ ۰۶:۲۷ ب.ظ]
    سلام و عرض ادب
    استاد بالغ بزرگوار که در مرمت و بازسازی و حفظ آثار باستانی و هویت شهر اهتمام ویژه و کارشناسی داشته اید.
    هرچند که مسجد قرمز در مسیر خیابان کشی گرفته اما مکان مذکور در کمترین تراکم جمعیتی قرار دارد حفظ این اثر برای نسل آینده لازم و ضروری است.

    اصغر بالغ, [۰۴/۰۹/۲۰۲۳ ۰۶:۳۶ ب.ظ]
    سلام و ارادت استاد یگانه عزیز
    حقیر هم همصدا با تعریض و گشایش خیابان آن محله هستم ، امّا چرا دیواری کوتاه تر از دیوار تاریخ شهر پیدا نمی کنند،؟ عدالت و انصاف و حتی قانوناً باید از سختمان هایی شروع کنند که بعد از این مسجد ساخته شده اند. این مسجد قرن ها پیش از این خانه های نو ساز در آن جا حضور دارند. تاریخ شهر از آن عموم مردم شهر و یک کشور است با خواست یک عده سود جو نمبی شود هویت تاریخی شهر را تخریب کرد.
    بسیار از محبت حضرتعالی سپاسگزارم
    🍃🌺🍃