نمایش نوار ابزار

در خصوص تخریب یا مرمّت مسجد قرمز  ( بخش سوم، پایانی)

 

گزارشی از یک جلسه ( ۱۲ / ۱ / ۱۴۰۲) ساعت ۹ صبح

موضوع: در خصوص تخریب یا مرمّت مسجد قرمز

 ( بخش سوم، پایانی)

۶- 《… به نمایندگان این محله عرض کردم.  متاسفانه در گذشته خیابان دریا را طوری احداث کرده اند که مسجد تاریخی جامع “گزوویش” در وسط خیابان مانده و همچنین مسجد جامع مهرآباد در وسط خیابان مطهری مانده،  اما هیچ کدامشان دلیل نمی شود که مساجد تاریخی شهر را تخریب کنند که نکرده اند.

🙏- دوم : حقیر در سال ۱۳۷۴ به بناب منتقل و در سال ۱۳۸۲ بازنشسته شده ام. مدت ۸ سال خدمت در بناب به کمک مردم نجیب و فرهنگ دوست و نماینده محترم وقت بناب جناب دکتر صدیقی. یک اداره میراث فرهنگی، دو موزه یعنی موزه  مردم شناسی و موزه صفوی، خرید و مرمت خانه سیف العلما، خرید زمین ۲۶۰۰ متر مربعی در خیابان ۲۴ متری جنب پلیس راه برای توسعه اهداف بعدی میراث فرهنگی، مرمت مساجد تاریخی مهرآباد، گزویش، کبود، اسماعیل بیگ، زرگران، روستای ازوویش، زوورا، پل پنج چشمه، پل قلی کندی ملکان، پل سه چشمه بخش لیلان، نماکاری سردرب ورودی ساختمان انرژی اتمی بناب، گرمابه مهرآباد، مرمّت گرمابه حاج فتح الله و … در همین محله را در کارنامه خود دارم.

*-  در اوایل کار مرمت گرمابه حاج فتح الله در همین محلّه، تحت فشار بودم که برای چه به این خرابه پول خرج می کنی؟ وقتی داخل گرمابه می شدند از بوی بد کانال های فاضلاب بینی هایشان را می بستند، الان خوشحالم که در کنار این گرمابه می ایستن و با افتخار عکس یادگاری می گیرند.  در پایان خدمتم  کارنامه ای در دو جلد کتاب تقدیم جامعه فرهنگی کرده ام،  یک وب سایت شخصی و یک پیچ در اینستاگرام باز کرده ام و بیش از ۶ سال است مطالب میراث فرهنگی بناب را افتخاری  تایپ و نشر می کنم تا به هویت تاریخی شهرم خدمتی کرده باشم و توان تاریخی شهرم را در سطح کشور مطرح کنم. حقیر این واژه خیانت را در حق خود ناروا می دانم.

🙏🏾-  در پایان خوشبختانه بعد از توضیحات و گفت و شنودها، تصمیم به گشایش خیابان، ابقاء و مرمّت این اثر تاریخی به شکل زیبا و همچنین یک دروازه به عنوان نماد و نشان از دروازه قدیمی به کمک نماینده محترم در محل ایجاد گردد. و صورت جلسه ای تنظیم و به امضا نمایندگان و حاظرین رسید. ( پایان)

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

نگارنده کتاب دو جلدی “نگاه نگاره ها” 

❤🍀🌹🙏🙏🌹🍀❤

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    اصغر بالغ, [۰۴/۱۰/۲۰۲۳ ۰۹:۰۷ ق.ظ]
    سلام و عرض ادب… وجود مبارکتان همیشه در صحت و سلامت باشد… وجود شما نازنین نعمتی است برای بناب و بنابیان❤️
    انشالله که خیر است🌹

    اصغر بالغ, [۰۴/۱۰/۲۰۲۳ ۰۹:۱۸ ق.ظ]
    جناب بالغ عزیز
    باسلام
    اولا همین عکس زیبایی که از سرستون مسجد قرمز بعنوان یک سند زنده گذاشته اید سادگی و هندسه طراحی ان گویای این حقیقت است که سرستونهای پیچیده ۳۶ تایی مسجد مهرباد که هیچکدام عین هم نیستند ریشه در همین سرستونهای ساده دارد. وشاید اغراق نباشد که ادعا شود همین ها سراغاز ستاوند های چوبی در کشور و جهانند. چرا که ستاوندهای چوبی اصفهان حداقل یک قرن پس از اوج این هنر در بناب خلق شده اند.
    ثانیا بنده وهمه بنابی های بنابچی اطلاعات زیر بنایی خود در مورد میراث گرانبهای فرهنگی مخصوصا منابع فرهنگی بناب عزیز را از شما دوست وهمکلاسی پراحساس و وطن پرست به یادگار داریم. که همه ما را متوجه گذشته پرافتخار و بی نظیر این دیار فرموده اید. واگر قدم های کوچکی هم مابرداشته ایم باتشویق شما بوده است و مسلما آیندگان نیز چون دوستداران فعلی تان نام علی اصغر بالغ را در گوش زمان چون موسیقی لطیفی حس و حتی زمزمه خواهند کرد.
    ثالثا شما نباید با زخم زبان عده ای قلیل نااگاه ناراحت بشوید چرا که بخوبی میدانید به خودمن که عاشقانه از ابتدای جوانی در کنار همشهریان بنابچی در راستای احیای بناب عزیز تلاش کرده ام وحتی در این رهگذر سکته نیز نموده و سر از سی سی یو دراوردم چه ها که نگفتند. همین چندی پیش با وجود اینهمه اثار گرانبهای فرهنگی که با همت و زحمت شما عزیز بی مثال در سینه ابدیت تاریخ ثبت شده است، متاسفانه مردم ما را بی فرهنگ نامیدندوبا همین جمله توهین آمیز اگرچه تیغی در جگر ما زدند ولی ذات فرهنگی خود را نیز بنمایش گذاشتند که معلوم شد که کلا عده ای که ادعایی هم اغلب دارند با لغت فرهنگ بیگانه اند چه رسد به اینکه چون علی اصغر آگاه وبالغ ما را که نقش برجسته ای در استخراج منابع فرهنگی و شکوفایی ان جانانه، جان گذاشته است درک کنندـ
    بالغ عزیز پریروز خانم دکتر رحمانی در جمع فرهیختگانی متعدد از شکوه وعظمت مقاله های شما معمار بزرگ فرهنگی ما باتمجید وصف ناشدنی سخن میگفتند و شنوندگان را بوجد و تحسین شما متوجه ساختند. لذا انهایی که فرهنگ می شناسند بالغ بزرگ را هم حتما می شناسند انهایی که فرهنگ ومیراث وصف ناشدنی بناب را امروز درک میکنند، حتما در مقابل عظمت وجودی شما سرتعظیم فرود میاورند.و نبینیم که با چنین حرفهای ناشیانه ای ناراحت بشوید.
    ما همه شما را از صمیم قلب دوست داریم.
    امیدواریم سالها باسلامتی وبا عزت، شکوه فرهنگی دیار ماندگارمان را به مردم با فرهنگمان با قلم توانمندتان یاداور شده وبه رخ حسودان بکشید. و مطمئن باشید نه تنها نسل خودما بلکه جوانان اینده ساز ما تشنه این صفای گفتار شمایند.
    مانا و سلامت باشید 🌸🙏🌸

    اصغر بالغ, [۰۴/۱۰/۲۰۲۳ ۰۹:۱۸ ق.ظ]
    سلام.
    یکی از نشانه های مقاومت در برابر جا هلان است جهل از نادانی حا صل میشود راا انبیا و صلحا همیشه مقابله با کجرویها بوده است پیامبر رحمت ۱۳ سال در مکه با جهل مبارزه سختی داشت مو لا امیر المو منین علی (ع)
    ۵سال سال با جهل جنگید و خون دلها خورد
    در عصر زمان خود گمنام ماند بعد از،شهادت
    ۷۲ ملت پدید آمد یکی گفت علی ما فوق بشر بود یکی گفت علی نعوذ بالله خدا بود یکی میگفت علی و………. ولی پیامبر رحمت و علی (ع) تکلیف خود را انجام داده اند باید از ان بزرگواران تاسی جست و راه انان را پیمود و این مهم نه تنها برای ما شهروندان تکلیف است و باورمان هم این است در شهر بناب آفرادی مثل دکتر زحمات بیشتری کشیدند اینکه فرمود تا پای سکته رفتند واقعیت دارد .
    خدمات ایشان همان بس وقتی تمام نمایندگان
    ادواری اعم از مخالف و موافق در شعایر خود نمو نه خد مات خود را همانند دکتر صدیقی می گویند یا دم است آقای اعزای در سری قبل
    در مسجد مهر آباد از خدمات ایشان یاد آور شد و یا شیخ آرای خود را از ایشان می ستاند در صورتی که رقیب های سر سخت دکتر در ان مقطع ایشان بودند ولی گذشت زمان نشان داد خادم شهر چه کسی است.
    جناب با لغ هراسی به خود راه نده سینه سپر کن راه اعتلای شهر را کما کان ادامه بده و قت تنگ است روی عمر ها نمیتوان حساب باز کرد ما متعلق به نسلها آتی شهرمان هستیم
    و اعتلای شهرمان بناب عزیز برای ما عزیز است یکی در معرفی ان مانند جناب عالی یکی در آبادانی آن مثل دکتر یکی در حسایت
    نام آوری مثل آقای شیخ محمدی یکی حامی سر سخت دکتر آقایان سید رضی و دکتر دادشی و سایر دوستان یادم است در دوره هفتم مرحوم دارا بیان تا ساعت ۲ نصف شب در منزل دکتر به شور نشسته بودیم خوابش گر فته بود به دکتر گفت …‌‌. ما رها کن برویم
    بلی بناب دوستان بودند و هستند و خواهند بود به راهت ادامه بدهید جناب بالغ عزیز

    اصغر بالغ, [۰۴/۱۰/۲۰۲۳ ۰۹:۲۴ ق.ظ]
    💐- سلام و عرض ارادت جناب دکتر

    ما هرچه داریم از یاری و دستگیری شما بزرگوار و مردم شریف و خونگرم بناب می باشد .
    مهرتان را می نوازم
    دلگرمیتان قوت قلب راهمان است
    مانا باشید جناب دکتر
    🌹🍀🙏🍀🌹

    اصغر بالغ, [۰۴/۱۰/۲۰۲۳ ۰۹:۳۰ ق.ظ]
    سلام و عرض ادب و ارات استاد بزرگوار آقا بهروز عزیز
    سپاسگزارم از لطف و محبتتان
    مانا باشید .
    🌺🍃🙏🙏🍃🌺

    اصغر بالغ, [۰۴/۱۰/۲۰۲۳ ۱۱:۰۳ ق.ظ]
    سلام آقای دکتر طاعات و عبادات قبول
    بناب شهر فرهنگ غنی بوده و خواهد بود و در زیر مجاهدت های عاشقان بنابی چون استاد بالغ بزرگوار همیشه با تلاش تحقیقات فرهنگی خود خط بطلانی بر منکرین فرهنگ این شهر کشیده اند. واقعا استاد بالغ نعمت بزرگی بر این شهر است انشاالله همیشه سالم و سرحال باشند و همچنین عرض تشکر و سپاسگذاری از خدمت شما که دین مطلب را ادا نمودید 🌹🌹🌹🌹

    اصغر بالغ, [۰۴/۱۰/۲۰۲۳ ۱۱:۰۴ ق.ظ]
    سلام و درودی از بن جان
    مانا باشید سجادجان
    💐🌻🌻💐

    اصغر بالغ, [۰۴/۱۰/۲۰۲۳ ۰۷:۴۷ ب.ظ]
    سلام جناب اقای بالغ بزرگواراقدامات ارزشمندوشبانه روزی جنابعالی برکس ازبنابیان وبنابچیان پوشیده نیست حتی دران زمان صندوقچه مادرم رابهمیراث تحویل دادم شمابراان چه ذوقی کردیدشماتاج سریدوبرکسی پوشیده نیست حال مسله بخیرخوشی تمام شده ولی میشدخودمسجدتبدیل به میدان بزرگ شودواطراف ان راازادسازی کردعین اگراشتباه نکنم شهررشت یاتنکابن که اولی درمیدان دومی دربلوارمانندجانمای ومحفوظ مانده است لذابرخودواجب دانسته دراین گروه هم تشکرویژه کردوخسته نباشیدجانانه🌹🌹