نمایش نوار ابزار

مسجد تاریخی جامع  میدان روستای ازویش بناب. (ق- ۵) 

مسجد تاریخی جامع  میدان روستای ازویش بناب. (ق- ۵) 

🌼- 《…متن  کتیبه دوم مسجد فوق  که از میان تخته پردوهای سقف به دست آمده بود. با این نوشته که 👇

🍃 – (چون طرف غربی و شمالی و قدری از دیوار قبلۀ این مسجد شکست خورده و خراب مانده بود در همان زمان به جهت ایوان و به نیّت علو همّت جناب مشهدی پیر محمد آقا خلف المبرور حاجی نور محمد، بانی اول این مسجد غفر الله له ما و حمایت چند نفر از اهل قریه مشغول تعمیر. در ماه ربیع الثانی سال ۱۳۳۷ ﻫ.ق. فراغت حاصل شد.)

*{گشاد باد به دولت مشیت احمد شاه. بحق اشهد و ان لا الاهه الاالله}*

🌼- به نظر نگارنده، احتمالاً این کتیبه با واژه “پیر” در پیشوند نام محمد و  واژه “نور” در پیشوند نام محمد، فرزند پیر محمد. نشان از حضور طریقت صوفیگری در گذشته های دور در بناب دارد. در سنگ قبرهای قبرستان مهرآباد بناب و سنگ قبر های حومه شهرستان، نشان و علائمی از صوفیگری بر روی سنگ قبرها حکاکی شده دارد.  سال های گذشته در بررسی سنگ قبرهای تاریخی بناب شرح و مستندات آن ها را در همین گروه شانلی بناب آورده ام.  شاید نام مسجدی قدیمی  “درویشلرِ” بناب بی ارتباط با این جریان نباشد.  مسجد درویشلر به هنگام ساخت خیابان بین المللی مسیر شمال به جنوب، تخریب شده است. جای این مسجد واقع در میدان مرکزی فعلی شهر بود. به همین خاطر به هنگام شمع گذاری شب عاشورا مردم به این مکان نیز شمع می گذارند. البته این نظریات نیازمند به تحقیقات محلی و میدانی دارد که از حوصله نگارنده خارج است.

🍃- آخرین مرمت این مسجد در زمان احمد شاه قار بوده است

🍃- ضمن توجه به نام های پیر محمد، پدر نور محمد بانی این مسجد. بررسی ها  از.بنای این مسجد در سال ۱۳۸۳، حکایت از دیرینگی مکانِ این مسجد خیلی بیش از این نوشته ها است، احتمال می رود یک بنای مذهبی قدیمی در این مکان بوده است. خیّر محترم، پیر محمد به دلیل آسیب های بیش از حدّ، بنای قبلی را برداشته و از نو ساخته است.

👌-  به نظر نگارند، با توجه به مرمت مساجد زرگران، کبود و اسماعیل بیگ بناب، در این مسجد هم، تخته پردوهای منقوشِ را بعلّت  پوسیده گی از شبستان مسجد برداشته و کنار گذاشته اند.  به دلیل هزینه‌های بالای تعمیرات،  گرانی و تورّم ناشی از اوضاع بد اقتصادی کشور و  خالی بودن جیب مردم.  از تخته پردو های ساده بدون نقاشی استفاده کرده اند.

🔸️- فقر و نداری ناشی از وضعیّت بد اقتصادی کشور، جیب مردم را خالی می کند. این نداری آفتی ست برای  زیبا اندیشی در خلق و آفزینش زیبایی و زیبا سازی ها. ( ادامه دارد)

 

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌾🌹🙏🙏🌹🌾

 

دیدگاه ها