💐- ستاوندها، و نقش و نگارهای مساجد چوبی بناب در دوره صفوی (قسمت دوم)
🔸️- چه دانشی ست در دل این نقش و نگارها، که ادعای جهانشمولی داریم.؟
🔸️- آفریدگانش، چه پیام مهم معنوی برای مردم دارند؟.
🙏- قرار شد در حد توان خود به ماهیّت این نقش و نگاره ها، ورود کنم، اعتراف می کنم این کار، کارِ اساتید، متخصّصین و صاحبان این هنر است نه حقیر.
🌹- نوشتن در باره ی دانش و هنرِ پیام رسانی این نوابغ بسیار سخت و شاید غیر ممکن است. باید با این “نقش” ها همراه و همدم شد. در کنارشان نشست و زیست.
در اولین قدم ورود به این فضای معنوی، فرهنگی و هنری، مجذوب زیبایی نقشِ و نگارها می شوید. و بی اختیار، بِه “بَه بَهی” زبان می گشایید و آرام می گیرید. یعنی در اواین دیدار پیام هنرمندان، در دلت جای گرفته است، زیبایی ها در تمام وجودت جاریست. پنجره ی باز شده در برابر دیدگانت، جلوه هایی از انسانیّت، زیبایی، اخلاق، آشتی و دوستی ست.
🌼- هنرمندان خداگونه ای که از میان تمامی زیبایی های طبیعت، “گل”، “بوته” و “غنچه” را انتخاب و نقاشی کرده اند، چراچه گل نمادِ صلح و دوستی ست. خواستِ خدای هستی، زندگی مسالمت آمیز بین انسان هاست. خواهان صلح ست نه جنگ و کینه و نفرت پراکنی.
خدای بهشتی کردن زندگی مردم در این دنیاست، نه آخرت.
خدای اخلاق و مهرورزی ست نه دشمنی.
🪴- نقاشی های این مساجد، مانند قصر های سلاطین و خلفای جور، چه به تصاویر رزمی از جنگ و کشتار مردمان بی گناه آراسته شده اند تا قدرتشان را برای ترساندن مردم به نمایش گذاشته اند. نیست.
🍀- مانند اربابان ستمگر و ثروت پرستانی که دستی در قدرت و دستی دیگر در دزدی و اختلاس اموال مردم دارند، عمارت هایشان را همانند افکارشان مزیّن به تصادیر بزمیِ عیش و نوش کرده اند، و بی خیال از هر ستمی که بر مردم روا داشته می شود، نیست
🌺- مانند بعضی از صاحبانِ ادیان، که دستی در حلقه قدرت دارند، و در رقابت با سلاطین. قصرهایی با شکوه تر از کاخ ها در اختیار دارند، که در سقف و دیوار هایش نقشی از حوریان بهشتی ، بر گرفته از تمناهای اندرونشان، آراسته شده است، نیست.
( ادامه دارد). بر گرفته از کتاب “نگاه نگاره ” از همین نگارنده
علی اصغر بالغ
بازنشسته ی میراث فرهنگی بناب
☘🌻🌿💐🌿🌻☘