نمایش نوار ابزار

ستاوندها، و نقش و نگارهای مساجد چوبی بناب در دوره صفوی (قسمت دوم)

💐-  ستاوندها، و نقش و نگارهای مساجد چوبی بناب در دوره صفوی (قسمت دوم)

🔸️- چه دانشی ست در دل این نقش و نگارها، که ادعای جهانشمولی داریم.؟

🔸️- آفریدگانش، چه پیام مهم معنوی  برای مردم دارند؟.

🙏-  قرار شد در حد توان خود به ماهیّت این نقش و نگاره ها، ورود کنم، اعتراف می کنم این کار، کارِ اساتید، متخصّصین و صاحبان این هنر است نه  حقیر.

🌹- نوشتن در باره ی دانش و هنرِ  پیام رسانی این نوابغ بسیار سخت و شاید غیر ممکن است. باید با این “نقش” ها همراه و همدم شد. در کنارشان نشست و زیست.

   در اولین قدم ورود به این فضای معنوی،  فرهنگی و هنری،  مجذوب زیبایی  نقشِ و نگارها می شوید. و بی اختیار،  بِه  “بَه بَهی” زبان می گشایید و آرام می گیرید.  یعنی در اواین دیدار پیام هنرمندان، در دلت جای گرفته است، زیبایی ها در تمام وجودت جاریست.  پنجره ی باز شده در برابر ‌دیدگانت، جلوه هایی از انسانیّت، زیبایی، اخلاق، آشتی و دوستی ست.

🌼- هنرمندان خداگونه ای که از میان تمامی زیبایی های طبیعت، “گل”، “بوته” و “غنچه” را انتخاب و نقاشی کرده اند،  چراچه گل  نمادِ صلح و دوستی ست. خواستِ خدای هستی، زندگی مسالمت آمیز بین انسان هاست.  خواهان صلح ست نه جنگ و کینه و نفرت پراکنی.

   خدای بهشتی کردن زندگی مردم در  این دنیاست، نه آخرت.

     خدای اخلاق و مهرورزی ست نه دشمنی.

🪴- نقاشی های این مساجد،  مانند قصر های سلاطین و خلفای جور، چه به تصاویر رزمی از جنگ و کشتار مردمان بی گناه آراسته شده اند تا قدرتشان را برای ترساندن مردم به نمایش گذاشته اند. نیست.

 🍀- مانند اربابان ستمگر  و ثروت پرستانی که دستی در قدرت و دستی دیگر در دزدی و اختلاس اموال مردم دارند، عمارت هایشان را همانند افکارشان مزیّن به تصادیر بزمیِ عیش و نوش کرده اند، و بی خیال از هر ستمی که بر مردم روا داشته می شود،  نیست

🌺- مانند بعضی از صاحبانِ ادیان، که دستی در حلقه قدرت دارند، و در رقابت با سلاطین. قصرهایی با شکوه تر از کاخ ها در اختیار دارند،  که در سقف و دیوار هایش  نقشی  از حوریان بهشتی ، بر گرفته از تمناهای اندرونشان، آراسته شده است، نیست.

( ادامه دارد). بر گرفته از کتاب “نگاه نگاره ” از همین نگارنده

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته ی میراث فرهنگی بناب

☘🌻🌿💐🌿🌻☘

 

 

دیدگاه ها