نمایش نوار ابزار

ستاوندها،  و نقش و نگارهای مساجد چوبی بناب در دوره صفوی- قسمت اول

  ستاوندها،  و نقش و نگارهای مساجد چوبی بناب در دوره صفوی

🌻- استاد فرشچیان در مقدّمۀ کتاب رموز نهفته در هنر نگارگری می‌نویسد:

       هنر نقّاشی ایرانی، سابقه‌ای بس کهن و دیرینه دارد. بیش از دوازده هزار سال قدمت آن، چنان پشتوانه‌ای برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم ساخته است که آن را در میان هنر و تمدّن سایر ملل و اقوام شاخص و متمایز می‌سازد. غارهای “همیان” و “میرملاس” در لرستان غربی، میراث‌دار قدیمی‌ترین آثار نگارگری در این سرزمین هنرپرور است.

     هنرمندان و نگارگران ایرانی در طیّ تماس دوران‌ها در پی رسیدن به کمال، دست یازیدن به معرفت از راه تصویر‌سازی،  نمایش آفریده‌ها و مخلوقات خداوندی در آثار خویش بوده‌اند. دنیای هنر برای آنها گستره‌ای بوده که می‌توانستند در آنجا سرشار از لمحات ایزدی به کشف و شهودی عاشقانه نایل آیند. چه رمزها و رازهای فراوانی است که از این حسّ شوق و شعف وارد بر آثار خویش کردند و اسرار فراوانی است که در غالب آفرینش‌های هنری خویش برای آیندگان باقی گذاردند. رموز و اسراری که ریشه در فطرت پاک آدمی دارد،  تا جایی که این موجود خاکی و فانی با احاطه به این گونه رموز و اسرار، افلاکی و جاوید می‌شود.

هنرمندان جویای کمال با تلاش و ریاضتی عاشقانه، سعی در رسیدن به منبع اصلی الهامات و زیبایی‌ها داشته‌اند و خود را صاحب رسالتی بس پاک و دلپذیر می‌دانستند. خواستۀ آنها همراهی با بینندۀ آثارشان در این طیّ طریق عرفانی است و دیده‌های مشتاقان را در غالب طرح و نقش و نگارها به تحسین و اغلب به حیرت وادار می‌ساختند و سپس آنها را با آثار خویش برای کشف ناگفته‌هایی که تنها مخصوص زنده‌دلان و عاشقان الهی است به تعمیق وا‌می‌داشتند تا بینندۀ هوشیار بتواند با عنایت به دانسته‌های اکتسابی و اشراقی خود، شعرِ خاموشی را که در آثار نگارگری موج می‌زند بخواند .فرشچیان ۱۳۸۹

—————

🌹- چرا باید همواره در باره این نگاره ها نگاشت؟

💐 – نقش ها چه می گویند؟ با چه زبانی؟

🌿- چه حکمتی است میان این نگاره ها و نقش سازنده ی آن ها

🍃- چرا در خانه های منصوب به خدا؟

🌻- چه نسبتی، میان خالقان این زیبایی ها و مردم؟.

🌺- چرا پیام این نقش ها جهانشمول است؟

❤- توضیح در نگارش بعدی

علی اصغر بالغ

  بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🍀🌹🌻🌹🍀

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    سلام
    چون همیشه اصیل و مفید وزیباست.
    یادم است مرحوم دکتر ورجاوند هم یک نوشته بسیار مستدل در رابطه با چهل ستونهای باشکوه بناب متنی فصیح و خوبی نوشته اند و انموقع در دوران نمایندکی این حقیر زنده بودند که بنده در ان دوران تلفن وی را پیدا کردم واز او بخاطر نگارش ان تشکر کردم مخصوصا به کلمه مهر که در شرق بناب عموما چون خوشه مهر کوته مهر کله مهر و مهراباد ارتباط خورشید ومهر دلیل بر اصالت وقدمت بناب از دوران زرتشت را حکایت دارد و از طرفی گزاوش(گزناویچ) وائبزوش(ائیزویچ) و ائیروش(ائیرویچ) وهورمزد که دلیل بر محل خواستگاه زرتشت دارد، بسیار خوشحال شدند وگفتند باورشان نمیشود که نماینده بناب پی به این راز ها برده باشد. ویک دوستی بین ما صورت گرفت وبناب دعوتشان کردیم ولی بخاطر کهولت سن نتوانستند بناب بیایند که در تهران ملاقاتش کردیم. ویکبار هم فکر کنم تلفنی به اتفاق اقای بالغ باوی صحبت کردیم که تشویق کردیم بیشتر در مورد ستاوندهای بناب صحبت کنند وبنویسند که فرمودند که ستاوندهای بناب را که حفظ کردید که خود بهترین معرف و سخنگوی خود هستند. وبا وجود اقای بالغ عزیز بهترین پاسداری از انها صورت میگیرد.
    دکتر صدیقی

    سلام و سپاس جناب دکتر
    بله درسته می فرمایید
    مرحوم دکتر ورجاوند باستانشناس بودند و بعد از انقلاب در زمان دولت موقت مرحوم بازرگان وزیر فرهنگ وهنر ( میراث فرهنگی امروز) بودند.
    آن مرحوم قبل از انقلاب رصدخانه مراغه را حفاری و مورد مطالعه قرار داده است. به بناب هم تشریف آورده و مساجد تاریخی بناب را مورد تحقیق و مطالعه قرار داده.
    نوشته های ارزشمندی در خصوص ستاوندها و نقش و نگاره های مساجد تاریخی مهرآباد و گزویش بناب از خود به یادگار گذاشته است.
    بسیار سپاسمندم از توجه و نگارش خاطرات حضرتعالی
    💐🍀🙏🍀💐

    باسلام مجدد
    جناب بالغ دوست داشتنی
    وتشکر از ادامه تلاش شما جهت معرفی میراث گرانبهای شهرستان بناب
    واقعا الان متوجه میشویم این دولت موقت چه دولت خوبی بوده است وچه کسانی در ان بوده اند مثلا همین اقای دکتر ورجاوند که خود از دانشمندان بنام باستانشناس و فکر کنم همکلاسی ودوست دکتر پاریزی باستانی بودند، میشود وزیر فرهنگ وهنر
    ولی حالا چی؟!
    که فقط به خط فکری توجه میشود. که در راستای تفکر خاصی باشد، که متاسفانه هیچ اطلاعی وسوادی از مسئولیت وزارتی خود عموما ندارند در بقیه وزارتخانه ها هم عمدتا سواد وزیر ربطی به مسئولیتش ندارد. ودر نتیجه این میشود وضع کشور ما ولی بازهم تعریفش میکنند؟!!
    البته ببخشید اصلاح کنم همه دکترند واتفاقا همه شاگرد اول هم در دوران دکتری که بصورت سیستماتیک در دانشگاه هم نبودند، شده اند
    ولی جالب انه همه پس از گرفتن مسئولیت های مختلف دکتر شده اند انهم بخاطر داشتن استعداد خارق العاده بدون کنکور دکتری، وارد دوره دکتری شده اند وعلیرغم داشتن چندین شغل با رتبه اول دکتری گرفته اند؟؟؟. واین درحالی است در دانشگاههای خوب دنیا حتی کشور خودما دانشجویی یک شغل تمام وقت است ودانشجوی دکتری نمی تواند شاغل باشد حال اینها عموما شغل های مهم در حد مسئولیت های بالای مدیرکلی هم داشته اند
    جل الخالق؟!!! ولی این مسئولین ببخشید اقایان دکتر ها نه تسلط به زبانی دارند ونه علمی را در رشته خود بلدند فقط خوب وبا ادعای فراوان حرف می زنند از عمل به حرف خود هم خبری نیست.
    ببخشید نباید در این موارد زیاد حرف بزنیم شاید بیراهه بریم و مرتد بشویم.
    خدایا خود کمکمان کن. صدیقی