نمایش نوار ابزار

ستاوندهای چوبی،  نقش و نگارهای مساجد تاریخی بناب (قسمت سوم)

ستاوندهای چوبی،  نقش و نگارهای مساجد تاریخی بناب (قسمت سوم)

🙏 –  《…در گلستانِ نقش و نگارهای مساجد تاریخی بناب، هر چقدر بیشتر می کاویم، بیشتر می یابیم.  نمایشگاهی که خدا باورانِ هنرمند ایرانی، کلاسِ خداشناسی باز کرده اند. مردم را در برابر کسانی که حرف خودشان را به دهان خدا می گذارند و می گویند “خدا گفته” است. آگاهی می بخشند. هستی شناسانه است.
💐 خدایی را معرفی می کنند که خدای همه ی انسان های روی زمین است، نه از جنس خشونت به سبک سلاطین. نه از جنس بزم بازان دزدِ متصل به دربار،. و نه از جنس فریب کارانی که “درِ خانه ی تزویر و ریا” گشوده باشند.
   این هنرمندان، می توانستند برای نشان دادن قدرت و خشونت خدا،  ترساندن و به سکوت کشاندن مردم، نقش هایی از دیک های آدم سوزی همیشه سوزان جهنم ترسیم کنند.
    یا فرشتگان و حوریان بهشتی به استناد روایات، و یا به سبک نقش های کلیساها نقّاشی کنند. آنان به هیچکدام از این باورها ورود نکرده اند. چرا،؟
    چون خدایی که هنرمندان  شناخته اند، خدای انسانوار با تفکری از خشم و خشونت و یا بزم آفرینان نیست.
👏- در نگارستان این نیایشگاه ها، مظهر هستی “گل” است.  “گل” برای زدودن زشتی ها و ستودن صلح و صمیمیّت بین انسان ست.  “گل” را هر کجا بکاریم، هر جا بگذاریم سنگ بنای زیبا سازی ست. به هرجا همراه خود به بریم پیام دوستی و صلح و آشتی ست. جمال زیبای طبیعت هستی ست. خدا را آنگونه که هست معرفی می کنند. تا هیچ کس با تفکر داعشی، نتواند پشت نام خدا، برای پیاده کردن  ایده و افکار منفعت طلبانه خویش مخفی گردد.
🌹 – جهان بینی این هنرمندان، جهانِ  انسان هایی ست، با زیستی دوستانه در کنار هم، تحمّل همدیگر با تنوّعِ افکار و عقایدی به تعداد کلِ عقل و افکار انسان هایی که به دور سفره خدا به بزرگی کره زمین به میهمانی دعوت شده اند.  جنگ برای غارت و دزدی غذای دیگران با توسل به قدرت اهریمنی و زیاده خواهی، با کشتن میهمانان خدا، آن هم به بنام خدا کارِ دیوانه گان است.
این هنرمندان ایرانی، عینک نگاه عادت گونه دیرینه به خدا را از چشم های مردم بر می دارند و عینک نگاه حقیقت جوی “خدای” هستی  را بر چشم ها می زنند.
👈🏽 – تنها انسان هایی با افکار بیمار، خیالاتی و خرافاتی می تواند، انسان های همنوع خویش را، که خدا در خون رگ گردن های این انسان ها جریان دارد، بنام خدای ساخته ی ذهنی خود، با چاقو به بُرد !!؟. کاری که حیوان به همنوع خود نمی کند.  (ادامه دارد)
(برگرفته از کتاب “نگاه نگاره ها” از همین نگارنده)

 

بازنشسته ی میراث فرهنگی بناب، بالغ

☘️🌻🌿💐🌿🌻☘️

دیدگاه ها