نمایش نوار ابزار

مسجد تاریخی جامع ازویش بناب- انتقادات و سئوالات سازنده( قسمت  هفتم)

مسجد تاریخی جامع ازویش بناب– انتقادات و سئوالات سازنده( قسمت  هفتم)

🪴- «…به هنگام پوشش سقف مسجد، تخته پردوها(فرسب) را به شیوۀ اوّلیّه ابزار زنی و  ستون‌های چوبی جدید به حالت اولیه اصلاح  و در جایشان نصب شدند.

🔹- در دیوار جنوبی مسجد، شکاف و ترک ‏هایی در سینۀ طاق‏نماها و در قسمت ‏هایی از بدنۀ آجرکاری ابری ایجاد شده بود، به تدریج دوخت ‏و دوز، و آجرهای پوسیده تعویض و دیوار استجکام خود را به دست آورد. برابر طرح مصوّب، هشتی مسجد و ورودی به شکل مناسب بازسازی و آشپزخانه الحاقی به سمت فضای غربی انتقال یافت.

🙏- انتقادات و سئوالات سازنده:  در قسمت ششم، بزرگواری با توجه به عکس هایی که از احیا و برگرداندن آشپزخانه الحاقی به حالت اولیه گذاشته بودم، نقد و یا سئوال خوبی بر روند و روش مرمت، در پیچ حقیر مطرح فرموده بود. با این سئوال که این گونه روش مرمت تخریب آثار و بنای تاریخی است نه مرمّت؟. شاید علت این بود که حقیر بدلیل خسته نگردن خواننده مطالب را خیلی خلاصه می آورم، هدف از نگاش، ثبت روند حیات تاریخی بناهاست. در اینجا جهت روشن شدن ذهان و افکار عزیزانی که شاید سئوالات مشابهی داشته باشند یک توضیح اضافه می کنم.

👈- گاهی بنایی مانند این مسجد، در گذشته امنا از روی عدم آگاهی با اصول مرمت، آشپزخانه ای را چسبیده به دیوار خشتی مسجد ساخته اند و آب، فاضلاب و رطوبت آشپزخانه الحاقی ماندگاری بنا را تهدید می کند.  در اینگونه موارد مرمّت کار مجبور است برای حفظ بنیان بنای تاریخی،  آشپزخانه جدید را برداشته و به جای اولیه اش برگرداند. مشابه اینگونه الحاقات و دخل و تصرف غیر اصولی، در مساجد جامع مهرآباد ، گزویش ، زرگران، کبود، اسماعیل بیگ در بناب دیده می شوند.

👈- همچنین نقدی بر روند نماسازی مسجد جامع میدان ( گزویش) بناب داشت. اما این بزرگوار و دیگر عزیزان از جریانات پشت صحنه نماسازی مسجد اطلاعی ندارند. وقتی مدیر کل وقت میراث فرهنگی، خود را در برابر جریانی که می خواست به دلیل خشتی بودن نمای مسجد، کل مسجد را تخریب و بردارد، و مدیر کل، توان مقابله با آن را نداشت، مانند اتفاقی که به بنای ارک تبریز افتاد. در اینگونه موارد، برای حفظ بنا و شاهکاری های  موجود در نقش و نگارهای شبستان و سرستون های  داخل مسجد، مسئول مجبور می شود ظاهر بنا را فدای زیبایی باطنش کند و به آجر سازی  مزیّن نماید. ضمناٌ نمای سایر مساجد تاریخی دوره صفوی بناب نیز آجری و طاقنماست. 🔹الان نه تهران و نه تبریز و نه اداره میراث فرهنگی بناب، توان برداشتن باجه “شهر نت بانک شهر” را از جلو نمای مسجد جامع تاریخی گزویش ندارند،  دارند؟؟؟!!!.  بعضی وقت ها  جریانات  پشت پرده، بر تصمیمات تاثیر می گذارند و ما در زمانش حضور نداریم. ادامه دارد.

علی اصغر بالغ .

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

دیدگاه ها