نمایش نوار ابزار

مسجد تاریخی جامع  میدان روستای ازوویش بناب.( قسمت هشتم، پایانی) 

مسجد تاریخی جامع  میدان روستای ازوویش بناب.( قسمت هشتم، پایانی) 

🌼 《… بازسازی آشپزخانه و خانۀ روحانی: برابر طرح مصوب آشپزخانه به حیاط ضلع غربی مسجد انتقال داده شد. نهاد تبلیغات اسلامی استان تصمیم گرفته بود یک واحد خانه مسکونی روحانی در کنار مسجد بسازد، اما نمای خانه روحانی با نمای مسحد هیچگونه همخوانی نداشت. به پیشنهاد نگارنده یکسان سازی نمای خانه روحانی با نمای مسجد داده شد، با پیشنهاد موافقت گردید اما مشروط کردند به نظارت افتخاری نگارنده که در آن موقع بازنشسته شده بودم. به ناچار برای جلوگیری از یک زشتکاری و جلوگیری از یک بدعت ناهمسازی نما درکنار این مسجد زیبا، با درخواست هیئت امنای مسجد و تبلیغات اسلامی موافقت کردم،  حدود ۲سال افتخاری بر بازسازی آشپزخانه و خانۀ روحانی، نظارت انجام گرفت. در اثر این نظارت یک مجموعه با معماری سنّتی بسیار زیبا به وجود آمد.

👈 آجرفرش کردن کف ، گچ‏کاری و سفیدکاری دیوارها، بعد از برداشتن لایۀ گچ فرسوده از دیوارهای داخلی، خوشبختانه  طاق‏نماهای قاب ‏بندی ‏شده در بالای دیوار و طاقچه ‏ها قدیمی در بدنه دیوار که اکثراً مسدود شده بودند بیرون آمدند. قسمت های قدیمی بیرون آمده اصلاح و مرمّت و به حالت اولیّه باز گردانده شد.

🌹- اجرای کانال  نم زدایی: برای جلوگیری از نفوذ آب باران و آب قنات، دور دیوارهای ضلع شرقی و جنوبی، کانال نم‏زدا اجراء و سنگ‏های ازاره  تعمیر و بندکشی شد. گرد و غبار از نمای آجری دیوارها با بورس پلاستیکی تمیز، همچنین بندکشی  بین آجرها اجرا و نمای مسجد زیبا تر گردید.

🔹در و پنجره های آهنی غیر اصولی با در و پنچره های چوبی تعویض گردید.

🔹 ساماندهی حیاط و  محوطه مسجد و سنگفرش  پله ها، و  سنگ آبچکان روی رخبام دیوار مسجد اجرا گردید.

🌸- در سال ۱۳۸۷ امام‌زادۀ اقا سیّد در کنار این مسجدروستا توسّط ادارۀ اوقاف به کلّی تخریب و به شکل امروزی نوسازی گردید. این امام‌زاده معماری خاصّی داشت و یک گنبد نیز در بالای مقبره بود. قبر چندین بار در ده ۸۰ توسّط قاچاقچیان حفّاری عمیق شده بود. ولی  برابر  نظر کارشناسان وقت  آثار خاصّی در قبر حفاری شده مشاهده نگردید.

🙏- جا دارد در اینجا از جناب آقای مظفر صمدیان، عضو بسیار فعّال امنا این مسجد جامع که در طول مرمّت با صبر و حوصله و با علاقه ‏مندی نهایت همکاری را با نگارنده داشت صمیمانه قدردانی نماییم. همچنین از سایر اعضای هیئت امنای مسجد و مردم خوب و بافرهنگ روستا که در طول مرمّت با کمک‏های مالی و تأمین نیروی انسانی بسیار خوب همکاری داشتند سپاسگزاری می‏گردد (پایانی)

 

 

  علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌾🌹🙏🙏🌹🌾

دیدگاه ها