نمایش نوار ابزار

مسجد جامع  تاریخی میدانِ روستای ازویش (Ezovish) بناب. قسمت ششم

مسجد جامع  تاریخی میدانِ روستای ازویش (Ezovish) بناب.( قسمت  ششم)   

🌺- در سال ۱۳۸۰، جناب آقای دکتر صدرائی، سرپرست هیئت بررسی باستان ‏شناختی منطقۀ بناب، اعتباری ولو اندک برای مرمت این مسجد از تهران گرفت. این اقدامِ زیبا، سرآغاز مبارکی شد، برای دایر کردن گارگاه مرمتی و تخصیص اعتبارات عمرانی سال های بعدی که به کمک نماینده وقت جناب دکتر صدیقی.

👏-  کار مرمت با توجه به نوپا بودن اداره میراث فرهنگی باامکاناتی کم،  خصوصا در خود شهر گارگاه های مرمت مساجد گزویش، زرگران، مهرآباد، گرمابه های مهرآباد و حاج فتح الله و خانه سیف العلما را اجرا می کردیم، کار دشواری بود. اما مسجدی که به استناد کتیبه اش و به شهادت مردم در زمان قحطی و گرانی از نانشان بریده اند، دست در دست معماران هنرمند، این نیایشگاه مهر، آرامشگر روان را از حوادث حفاظت کرده بودند نمی شد نادیده گرفت. انگار حکمتی است در این بناهای عرفانی و هنری، با زبان زیباشناسی، در نقش هایی از گل، برای بیان پیام صلح و دوستی، برخاسته از فرهنگ ایران باستان، آراسته شده اند.

     اتفاقی نیست که در یک مقطع تاریخی، سرخوشان را از تهران، تبریز و بناب، در میراث فرهنگی بناب به گرد شمعشان جمع، تا با زدودن آسیب ها از تنشان، در دنیایی با مناقشات و خشونت دینی، پرچم سفید صلح دوستی خدا را برافراشته نگهدارند.

🙏- مرا به غیر مستند گویی متهم نکنید. کمی صبر کنید به ادعایم شاهد دارم. در زمان احداث دو خیابان گزویش و مهرآباد،  یکی از اهدافشان تخریب مساجد جامع گزویش و مسجد جامع مهرآباد بود. هر دو خیابان را طوری احداث کرده اند که مساجد در وسط خیابان باقی بماند تا مردم برای تخریب و  برداشتن این دو مسجد رضایت دهند. خیابان ها را کج اجرا کردند، اما این معماران کج اندیش بودند که در ذهنیّت  تاریخ زیر سئوال رفتند. مساجد از دسیسه ها سربلند بیرون آمدند. با تعمیرات اساسی در سال های  ده ی هفتاد،  ماندگار ماندند. چرا؟، بعدا در این مورد شواهد زیادی خواهم آورد.

🌺 – در ادامه کار مرمّت، آشپزخانۀ جدید را چه در اثر کاشیکاری، لوله ‏کشی غیراصولی، ایجاد حوضچه  ظرفشویی، کف ‏سازی بدون عایق و مجرای های آب و فاضلاب در این سمت، ایستایی  دیوار خشتی مسجد را به وضع خطرناک رسیده بود. اعتبارات تخصیصی هر سال باعث شد که اقدامات برای بقا و ماندگاری این مسجد انجام شود.

🔸️با تهیّۀ نقشه ‏ها و طرح مرمّت مسجد. تعمیر دیوار ضلع شرقی مسجد، چه به دلیل عبور آب قنات شدیداً شکاف بر داشته بود. برداشتن لایه ‏های سیمانی و گچ  کاری های اشتباهی روی نما، و تعویض آجرهای پوسیدۀ در دیوار و سینۀ طاق ‏نماها. پوشش سقف مسجد با جاگذاری تخته پردوهای لمبه‌کاری و ابزارکاری شده به سبک اولیّه، تعویض ستون‌های چوبی… (ادامه دارد)

 

 

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌾🌹🙏🙏🌹🌾

دیدگاه ها