نمایش نوار ابزار

دورهمی های  “همدلانه” را دور نزنیم  ( قسمت اول)

دورهمی های  “همدلانه” را دور نزنیم  ( قسمت اول)

🌹- ایجاد هر شادی به بهانه ای بند است. نیازمندِ یک تصمیم ساده و صمیمانه است.

 👈 لازمه ی تکرار یک دورهمی: داشتن یک کمی صمیمیت، وقت گذاشتن که امروزه  گرفتاری  های ناخواسته کمی این دورهمی ها را کم رنگ کرده است، همچنین اشتراک در کارها، کنار گذاشتنِ تشریفات. بعضاٌ خودنمایی، خودستایی، خود برتر بینی، چشم هم چشمی، ریا و تزویر، فاصله های طبقاتی، موقعیّت های اجتماعی و اقتصادی به اینگونه دورهمی های صمیمی سایه افکنده است.

🌼- بقای اینگونه همنشینی و جمع نشینی، پبش دستی در جمعی کار کردن، همیاری، همکاری در پذیرایی ست. والّا کار را به عهده صاحب خانه گذاشتن، در جای راحتی نشستن، نه عاقلانه هست و نه عادلانه. اینگونه رفتار کردن ریشه ی همنشینی ها را می خشکاند. نشستن و انتظار پذیرایی از دیگران داشتن، فقط یک بار اتفاق می افتد.

     البته ملاحظات و اسثناهای منطقی و قابل  توجیه هم وجود دارد، از جمله پیر مردان و پیرزنان، مریضان، و… که همه ی یاران همنشین دقیقا رعایت حال این عزبزان را می کنند، جوانان نمی گذارند آن ها دست بکاری بزنند.

🍀-  در دوره کودکی از بزرگی پرسیدم. بزرگوار، در یک مجلسی به هنگام ورود سالخوردگان، مردم به احترامشان به پا می خیزند، اگر برخاستن احترام است چرا بزرگان به پای جوانان بر نمی خیزند؟. گفت از قدیم گفته اند : (بزرگان به پای کوچک ها بر نمی خیزند) می دونی چرا؟

گفتم نه؟

گفت برای اینکه سالخوردگان، اکثراٌ کمر درد،  زانو درد، پا درد و یا گرفتگی عضله ای  دارند نمی توانند برخیزند،  برای اینکه بزرگان شرمنده نشوند، جایگاه و احترامشان محفوظ بماند،  گفته اند بزرگان به پای کوچکتر ها نمی خیزند.

🌺- فرهنگ و سنن زیبای ایران باستان پر است از این ظریف کاری های همنشینی و دورهمی های محبت زا. در مراسمات عروسی، تهیه جهازیه، خرج و احسان، میهمانانی های فامیلی، دید و بازدید ها، شراکت در غم و شادی دیگران و آشنایان و…

🌻- باغ و بهار،  بهانه ای شده بود به یک دورهمی فامیلی ساده در در باغ خواهر زاده عزیزمان. میهمان به یک پخت نان تنوری، در تنوری که به ابتکار و با دستان هنرمندش ساخته شده است.

🌸- با اینکه شرط شرکت در این جمع نشینی نان و پنیر بود، و این نان گرم و پنیر محلی در این باغِ سرسبز با هوای مطبوع بهاری، بهشت نقدی این دنیا را برایمان ساخته بود، امّا به یک آبگوشت محلی (قازان شورباسی)، لذت این نشست را در خاطرمان برای همیشه ثبت کرد…..  (ادامه دارد).

 

 

 

علی اصغر بالغ

باز نشسته میراث فرهنگی بناب 

🌾🌹🙏🙏🌹🌾

دیدگاه ها