نمایش نوار ابزار

ستاوندهای چوبی،  و نقش و نگارهای مساجد تاریخی بناب (قسمت چهارم)

 ستاوندهای چوبی،  و نقش و نگارهای مساجد تاریخی بناب (قسمت چهارم)

💐- عکس فوق قسمتی از نقاشی صندوقه شاه تیرِهای مساجد جامع تاریخی “مهرآباد” و “گزویش” بناب است، با نقش هایی از شکوفه های گل، شاخ و برگ ها، در نمادِ خورشید با شعله هایی از آتش، با پرتو انوارِ مهر در زدودن ظلمتِ تاریکی و در آفرینش روشنایی روز. در مساجدی در سمت شرق شهر، رو به سمت مهر و مهربانی

🌻- نقش و نگارهای این مساجد، بر روی بقایای آتشکده ی “مهرآباد”، در محله ای بنام “قره چوللیک” قرار گرفته است.  قبل از انقلاب در محلّه “قره چوللک” سکه های از جنسِ طلا، مربوط به  دوره ساسانی پیدا شده بود. (یکی از پیدا کنندگان این سکه ها هنوز در حال حیات است)(۱).

🌼 – نگاره های این مساجد تاریخی، پیام محکمی است برای آنانی که خیال می کنند خدا تنها مال آن هاست و یا دربان بارگاه خود خوانده خدا هستن،  می خواهند برای کسب قدرت، خدا را در روی زمین به خشونت نمایندگی کنند.   هنر این هنرمندان اندیشمند بر اساس شناساندنِ “حقیقت خدای هستی” ست، خدای زیبایی ها و دوستی ها. خدای صلح خواه، خدای روزی رسان همه ی زیندگان، خدایی که بی واسطه از رگ گردن بر انسان ها نزدیکتر است.

    اینان دست افراد تمامیّت خواه را از یقه مردم مظلوم می گیرند، انگار بردگانِ فکری را آزاد می کنند. این خدمت کمی نیست.

🌸 – در گذشته پژوهشگرانی که برای پژوهش به این مساجد تاریخی آمده اند، تنها به توصیف شکلی این بناها پرداخته اند. به نظر نگارنده: جاذبه،  گیرایی و معنویّت  این نقش و نگاره ها، چنان بینندگانش را مست و مبهوت خود کرده، که از کنارِ پیام  این نگاره ها، بی توجّه گذشته اند. بعبارتی از زاویه معنا و انگیزه، به پیام این هنرمندان خلاّق نگاه نکرده اند.

🌹- نگارنده افتخار آن را دارد که اوّلین بار به معنا و ماهیّتِ پیام این نقّاشی های هنرمندان ایرانی ورود کرده و بر مبنای این نگرش، نقش و نگاره ها را تحلیل و رونمایی کرده است.

🔸 – حقیر تا به امروز نگارشی و یا متنی، در مورد پرداختن به پیام و محتوای کارِ این هنرمندان ندیده ام، خوشحال می شوم عزیزانی که تا سال ۱۳۹۵ اگر منابعی را در این خصوص  مشاهده و یا مطالعه کرده اند، با ذکر منبع نگارنده را آگاه فرمایند.

👈🏽- بنظر نگارنده با توجه به وضعیّت  جنگ و رفتار های خشونت باری که در جهان امروز  وجود دارد.  و بعضاٌ به بهانه هایی با استفاده از نام “خدا” شکل گرفته و…

(ادامه دارد)

۱- توضیح بیشتر در فصل ششم کتاب “نگاه نگاره ها”  از همین نگارنده

۲ – به استناد نظر “دکتر ورجاوند”  ۱۳۶۳، ۴۰۹

و “دکتر پیرنیا”، سبک شناسی معماری ایرانی، ۱۳۸۶، ۲۰۶ و ۲۰۷

 

 

علی اصغر بالغ

بازنشسته ی میراث فرهنگی بناب

☘️🌻🌿💐🌿🌻☘️

 

دیدگاه ها