نمایش نوار ابزار

💐 آشیق و آشیق بازی: ( قسمت اول)

💐 آشیق و آشیق بازی: ( قسمت اول)

 

👈 چرا استخوان ها در شکل و اندازه متفاوت دارند؟. هر کدام در نقطه ای از بدن کارایی مناسبی دارند؟، چرا شکل و فرم آشیق دارای گودی و برجستگی است؟، چرا اینچنین روان و آرام بر روی استخوان دیگر می لغزد و حرکت می کند؟، چرا در اثر ضربه این استخوان ها می شکند و بعد از شکست انسان دیگر نمی تواند حرکت کند؟، و ….

🌹  شاید  نتوان گفت این استخوان مهمترین استخوان در بین استخوان بندی بدن است، اما میتوان گفت بهترین استخوانی است که می توان بعنوان بازی و در سرگرمی کودکان مورد مطالعه قرار داد. استخوانی که شش سمت و سویش در شکل و کاری که به عهده دارد متفاوت است. چنانکه در شرح بازی آمده است،

      طراح بازی، برای شناسایی برجستگی ها و فرو رفتگی های استخوان “آشیق” (قاپ)،  به هر جهت اش، نقشی در بازی کودکان داده ( جیچ، بوچ، تووخا، آلچی، ساق، سول، سققه، و….). برای هر نقشی امتیازاتی تعیین کرده است. با این کار ضمن نام گذاری به هر وجه ی “قاپ” به بازی جاذبه، گیرایی داده و ذوق و شوق کودکان‌ را به بازی بیشتر کرده است. کودکان با شناخت و اهمیّت این استخوان، بعد از بزرگ شدن دریچه ای به استخوان بندی بدن انسان ها می گشایند.

تکرار بازی با مهره استخوان، به معنی آشنایی اولیه کودکان به قالب ها و نقش های استخوان بندی بدن انسان و حیوانات است.

🌸 دردنیای خارج از بازی،  اولین آشنایی کودکان به علم طبّ تجربی، استخوان بندی به طبع آن و بمرور زمان شکسته بندی استخوان. بی جهت نیست که طبّ شکسته بندی تجربی در ایران خصوصا در روستاها، از مهارت های تجربی خوبی برخوردار است و مردم نیز اعتماد بیشتری به آن ها دارند. این علم را استخوان آشیق به اندرون کودکان می ریزد و کودکان کنجکاو را به استخوان شناسی و راه های درمان آن می کشاند.

🙏 برگرفته از کتاب در دست تحریر (( حکمت ایرانیان در بازی های باستانی کودکان)) از همین نگارنده

ادامه دارد)

 

علی اصغر بالغ . بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌸🍃🙏🙏🍃🌸

دیدگاه ها