نمایش نوار ابزار

💐 آشیق و آشیق بازی:  (قسمت دوم)

💐 آشیق و آشیق بازی:  (قسمت دوم)

👈 در این بازی  قبل از مطرح کردن مسئله قمار، باید برای سئوالات مطروحه زیر جوابی پیدا کرد.  آشیق چیست؟، چرا استخوان آشیق؟ و چرا این استخوان برای بازی؟. طراح اندیشمند در این بازی چه اهدافی را دنبال می کند؟

     طراح بازی این بازی را برای قمار طراحی نکرده ولو اینکه بعداٌ در میان بزرگسالان به قمار آلوده شده است. در میان کودکان برای شیرین و جذاب شدن بازی به برد و باخت در قبال تعداد چند “آشیق” اکتفا می کردند.

“آشیق” مهمترین بند بین استخوان پای حیوانات است، استخوانی است که مهمترین نقش ایستایی و چرخشی را در کار بدن جانوران به عهده دارد، حرکات اساسی و روانه شب و روز با پای حیوانات را “آشیق” انجام می دهد. پای حرکتی حیوانات تقریبا به این بند استخوان بند است. طراح فهیم بازی، مهره ی خوبی را از میان مهره های استخوان بندی بدن حیوانات، برای به نمایش در آوردن استخوان شناسی در میان کودکان انتخاب کرده است، قطعا طراح و یا طراحان شکسته بند ماهری بوده اند.

   🌹 وقتی کودکان می بینند استخوانی که با آن بازی می کند از لای گوشتی که پدر از بازار می خَرَد و مادر می پزد، به هنگام خوردن آبگوشت مهره ی استخوان “آشیق” از درون این گوشت پای حیوان بیرون می آید، در چنین اوصاف و شرایطی ذهن کودک را به اسکلت بندی درون بدن حیوانات و به طبع آن استخوان شناسی انسان ها می کشاند و سئوالات زیادی در جلو چشمان کودکان گشوده می شود، استخوان و استخوان بندی در بدن انسان چیست؟، برای چیست؟، این استخوان ها سفت و محکم مثل سنگ، در درون گوشت های نرم و لطیف بدن چگونه درست شده و برای چیست؟. چگونه در داخل گوشت جاگرفته است؟ چه نسبتی میان این استخوان سخت با گوشت نرم ؟ و …

(ادامه دارد)

 

علی اصغر بالغ . بازنشسته میراث فرهنگی بناب

🌸🍃🙏🙏🍃🌸

دیدگاه ها