نمایش نوار ابزار

💐 – بناب، در مسیر بازگشت به عظمت گذشته ی خویش  (قسمت دوم)

💐 – بناب، در مسیر بازگشت به عظمت گذشته ی خویش  (قسمت دوم)

🌲- شهری با تمدّن هفت هزار ساله

🌲 – بعد از توسعه، گسترش شهر، برنامه ریزان امنیّتی به دور شهر بناب دیواری دفاعی کشیدند و  برج و بارویی ساختند و خندقی کندند. که در مواقع هجوم و حمله دشمن،  روستائیانی که بصورت اقماری در خارج از حصارِ شهر بناب زندگی می کردند، به داخل قلعه پناه می بردند.

🔥 – آثار ویرانگری ها، آتش سوزی ها، کشت و کشتار های بزرگ تاریخ، تا سودای ویران سازی اراضی، گرفتن جان ساکنان این منطقه توسط کارخانه کاوه سودا، با تصرف حق آبه مردم منطقه و کشاورزان از “سپی چای”،  تبدیل آن به پساب سمّی امروز.  همه ی این خیانت ها را در لابلای تپه ها و محوطه های باستانی، خشکاندن درختان و باغات، فاجعه زیست محیطی منطقه، همچنین  در سنگ نگاره های قبرستان های بزرگ، اشیاء تاریخی کشف شده در معادن ماسه ای شهر، گویای این واقعیت های تلخ تاریخی ست.

🌻 – دشمنان، راهزنان، اگرچه آمدند و تاختند و سوزاندند و خشکاندند. اما هرگز نتوانستند فکر و اندیشه در تلاش و توانایی سازندگی مردمش را، اتّحاد و همبستگی نژادی را از فرزندان این قوم بگیرند. چراچه این دانش و توان در ذات و جوهره مردان و زنان این دیار و تبار نهادینه شده است.

👏-  از این افتان و خیزان های تاریخی، بعد از خیزش سازندگی و شکوفایی در دوره صفوی. رسیدیم به خیزش سازندگی بعد از انقلاب با اجرای طرح های بزرگ ملی، یکی پس از دیگری، بدست فرزندانی از این قوم و تبار سخت کوش، علاقمند و عاشق سازندگی، با بزرگانی دانا و اندیشمندِ پیشرو ، با همان اتحّاد و اتفاق، دست در دست هم می روند تا شهر بناب، عظمت شکوهمند گذشته ی خویش را بازیابد.

🙏🏻 – خسته نباشید و خدا قوت می گویم به مردم ، مسئولین و یاران و یارسانانی که قدم به قدم آگاهانه و هوشمندانه پیش می روند و پیش می برند. خصوصا از نماینده محترم به لحاظ اجرای طرح های عمرانی و باز گرداندن حق آبه مردم و کشاورزان منطقه ی بناب و مراغه،  به رودخانه سپی چای ( صوفی). آزادسازی از تصرف به ناحق کارخانه کاوه سودا و اصلاح پساب و آلودگی های زیست محیطی کارخانجات منطقه، خصوصا کاوه سودا. سپاسگزاریم  (پایانی)

 

 

 

علی اصغر بالغ: باز نشسته میراث فرهنگی بناب

🌹🍀👏👏🍀🌹

منابع : بررسی باستان شناختی منطقه بناب (به قلم دکتر علی صدرایی)

سیمای بناب (به قلم حسین بابک)

نگاه نگاره ها: از همین نگارنده

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    باسلام واحترام خدمت استادعزیز
    جناب آقای بالغ
    وجودنازنیتان بی بلا انشاءالله
    🌹🌲🌹

    اصغر بالغ, [۱۲/۰۵/۲۰۲۳ ۰۶:۴۳ ق.ظ]
    سلام و سپاس حاج جان
    صبح زیبایتان بخیر و شادی
    سلامتی حضرتعالی آرزوی هر بنابچی
    مهرتان را می ستایم
    درودها
    🌹🙏🏻🙏🏻🌹

    سلام استاد ، ارادت بی بهانه
    بارها عرض کرده ام ، خوش به حال بناب که شما را دارد و خوش به حال شما که بناب را دارید ، واقعا دمتان گرم 🙏🌹🙏🌹

    اصغر بالغ, [۱۲/۰۵/۲۰۲۳ ۰۷:۲۰ ق.ظ]
    سلام و ارادت استاد مهربان
    حقیر دست همه بنابیان پرتلاش، کوشا، صمیمی و متحد را به گرمی می فشارم
    درودها
    🌹🙏🏻🙏🏻🌹

    اصغر بالغ, [۱۲/۰۵/۲۰۲۳ ۱۰:۰۴ ق.ظ]
    «بازگشت به عظمت گذشته ی خویش»
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    👏👏👏👏👏👏👏👏

    اصغر بالغ, [۱۲/۰۵/۲۰۲۳ ۱۰:۱۱ ق.ظ]
    سلام و عرض ارادت خدمت استاد هنرمندِ پر افتخار شهرمان
    بزرگوار به باور حقیر سعی می کنم مطالبم را مستند بنگارم
    هر مورد از موارد نوشته حقیر مورد سئوال است به تفکیک بیان فرمایید جواب دهم و یا بیآموزم
    سپاسگزارم از توجه و اعلام نظر حضرتعالی
    🌹🙏🏻🌹

    اصغر بالغ, [۱۲/۰۵/۲۰۲۳ ۱۲:۱۱ ب.ظ]
    بزرگوار استاد عزیز

    آنچه شما نگاشته اید مستندی است که همه افراد چهل سال و چهل سال به بالای شهرمان به عینه دیده اند و شما این سناریو را با قلم شیوای خود به حبس کلمات کشیده اید

    تا آیندگان بتوانند در مورد نسل ما و آنچه که با شهرها و میهن و خاک و منابع انسانی و زمینی و فرهنگی خود کردیم قضاوت درست نمایند

    اسم این مقاله هم حاکی از این حقیقت دارد که

    «توسعه ما در گذشته پنهان شده نه در آینده»

    بازگشت به عظمت گذشته تیتری است که اگر سیستم مدیریتی کشور درکش کند ، ایران توسعه پیدا میکند،، و اگر درکش نکند در سراشیبی فرسایش به راه خود ادامه خواهد داد

    اصغر بالغ, [۱۲/۰۵/۲۰۲۳ ۱۲:۴۲ ب.ظ]
    با درودی دیگر استاد عزیز
    بله حقیر در این چهل سال کاوش در آثار و میراث فرهنگی بناب، در شهرهای اطراف بناب، آنچه کارشناسان از اشیاء زیر خاکی و محوطه های باستانی بیرون آمده اعلام نظر کرده اند با یافته و تجربیات کاری خودم در میراث فرهنگی، می نگارم.
    🙏 – هدفم شناساندن و پیوند دادن نسل جدید به هویت گذشته خویش است، تا از این را کمکی کرده باشم به خودباوری همشهریان و هموطنانم
    👈 – حقیر علیرغم ابزارهای آسایشی و رفاهی و مدرن سازی دنیای امروز. هرچه قدر در ادبیات، ضرب المثل ها، قصه ها و افسانه ها، هنر و حکمت در بازی های کودکان بیشتر نگاه می کنم، به غلط و یا بدرست احساسم اینست که در گذشته ایران باستان، به برکت وجود اندیشمندان، نخبگان، دانشمندان، فرهنگ خوب و بسیار غنی نسبت به امروز داشتتند.
    🌹- بزرگوار جنابعالی استادید. در مورد “ایکاش ها” در سیستم مدیریت کارا و کاردان بر منابع غنی ایران در توسعه پایدار ، جای انکار نیست.
    اما نگاه های متفاوتی داریم. در چنین شرایط و اوضاعی می توان گفت، که از درون هر بی نظمی نظم آفریده می شود. و یا ضرب المثل محلی می گوید “بولانماسا دورولماز”.
    اندیشمندانی هستند که به آینده ایران خوشبینند و همه این رویداد ها را به فال نیک می گیرند و به رونسانس ایرانی باور دارند
    اما هر زایشی سختی های مخصوص خودش را دارد.
    درود ها
    🌹🙏🏻🙏🏻🌹