نمایش نوار ابزار

 خندق و قلعه شهر بناب و “قلعه سازان” امروز

 خندق و قلعه شهر بناب و “قلعه سازان” امروز

*: به استناد نقشه جامع شهر

*: نقّاش: خانم رویا مرادی

*: طرح و تحقیق: بالغ

🌹- قلعه، بسان دامن مادر، آغوش پدری ست که فرزندانش را در پناهِ امنیّت و آرامش خویش قرار می دهند. در گذشته بزرگان، دانایان و امنیّت آفرینان در این شهر، به کمک مردم، کارِ جمعی بسیار بزرگی را اجرایی کرده اند. با ساختن برج و بارویی به طول ۹ کیلومتر به ارتفاع ۱۰ متر و به ضخامت بیش از ۴ متر،  خندقی عمیق دور قلعه کنده بودند. این بهایی بود چه برای حفظ امنیّت باید می پرداختند. تجربه ای از توانایی، و یادگاری از آیندگان.

👈🏽 درسی برای غارتگران و بدخواهانِ محیط زیست، چه با غارت منابع آبی، خشکاندن طبیعت سبز.‌ بستن راه ترقی و توسعه این شهر، آستین بالا زده و سنگ اندازی میکنند. با مهره چینی در مدیریت ها و ایجاد اختلاف بین بزرگان این قوم. توطئه می چینند.

🌼 – این شهر را پدران و مادران ما با خون دل آباد کرده اند، با مردمی که از تبار حماسه سازانِ خوندولان، خندق و شیخ قاضی اند.‌ به سادگی فریب نمی خورند.

👈🏽 به برکت تجربه آموزی از حوادث انتخابات گذشته ها، بالا رفتن سواد سیاسی و سطح آگاهی مردم،  می دانند چه نباید جاده را برای نفوذ بد خواهانی که عقب ماندگی های خودشان را در تفرقه اندازی، جلوگیری از پیشرفت و ترقّی شهری دیگر می جویند.

🌺- امروز قلعه ای ساخته نمی شود. تأمین امنیّت و آرامشِ مردم شهر را به عهده ی نماینده ی توانمند، بزرگان دانا و نظامیان شهر می سپارند. این عزیزان همان “قلعه ” و “خندق” و “خیبر” شهرند

👈- امروز به خیال بداندیشان برای ضربه زدن، بهم شکستن اتحاد و  یک پارچه گی قومی تلاشگر، در روز روشن شبیخون می زنند و در زیر شعار های فریبنده، فضا را چنان تاریک می کنند که تشخیص دوست از دشمن سخت می نماید. در ایجاد اختلاف منفعت خود می جویند. “چه باید کرد”.؟

باید دوست را از نفوذی بشناسیم و به منافع جمعی شهر بیاندیشیم. نباید با کسانی که در فکر شکستن رای اکثریت مردم هستند، هم “پیمان” شد.

🍁 – همشهریان محترم باید در نظر داشته باشند که شهر های بزرگ  مانند اصفهان و تهران و شیراز، توسعه یافته اند. صنایع بزرگی دارند و با جمعیّتی بزرگ. اما شهر های کوچک مانند بناب، چند طرح ملی نیم بند، که بدون پشتیبانی نماینده ی قوی بایگانی می کنند.

🌲- ما نقش نمایندگان  قوی را در عمران و آبادی شهر تجربه کرده ایم و بهمراه نقش آفرینی بزرگانی که در پیچ های خطرناک تاریخ ایستاده اند و دست مردم را می گیرند. علیرغم اعتراض و نا رضایتی عمیق از وضع موجود، کنار نشستن و تماشا کردن، بنوعی میدان را به سودای تفرقه افکنان سپردن، فکر “پیمانِ” بدی ست و عاقلانه نیست.

👏-شور انتخاباتی که در این شهر شاهد آن هستیم،  جدال، ناشی از  احتیاط مردم برای جلوگیری از نفوذ یافتن عوامل بیگانگانی ست  که  بخواهند وارد کندوی عسل زنبوران و قلعه نشینان  شوند.

🍂 تاریخ روزی ماسک از چهره تفرقه افکنان بر می دارد تا نفرین شده ی افکار عمومی مردم خویش باشند.

(همه جریانات سیاسی رفتنی ست، بناب خانه ماست که باید زیبا بماند)

 

 

علی اصغر بالغ. باز نشسته میراث فرهنگی بناب

 🌹🙏🏻🙏🏻🌹

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    سلام و درود جناب استاد بالغ عزیز ، سرمایه ارزشمند شهرمان
    احساس مسئوولیت جنابعالی در رفع و دفع فتنه پیش رو قابل تکریم و ارج گذاری هست ، استادم خدا همواره نگه دار شما باشد که این اندازه نگران آینده شهرمان هستید و سفارش شما به وحدت و همدل بودن شهر و روستاهای بناب ، راه رسیدن و حفظ شهرمان است ، در این فقره امور ، تنها کسی که نفع خواهد برد جریان ضدتوسعه بناب است که از طریق موج سواری و طرح مسایل انحرافی می خواهد بر هدف غیرمسئولانه و طمع کارانه خویش برسد.
    بنابیان و روستاییان بناب طعم تلخ سال های ۸۶ و ۹۴ را ازیاد نبرده اند ، ما تمام آنهایی را سر شهرمان چانه می زنند ، پاسخگو خواهیم کرد
    درود خدا برشما 🙏🌹🙏🌹
    🙏🏻- 《…بنابیان و روستاییان بناب طعم تلخ سال های ۸۶ و ۹۴ را ازیاد نبرده اند ، ما تمام آنهایی را سر شهرمان چانه می زنند ، پاسخگو خواهیم کرد…》
    دکتر نجدگرامی

    🌹- سلام و ارادت استاد مهربان،
    درودها
    مردم شهرستان بناب زحمات جنابعالی و سایر بزرگان دلسوزی که شبانه روز در راه وحدت آفرینی گام بر می دارند، می ستایند.
    به باور حقیر مردم شهر و روستا از گذشته ها درس خوبی گرفته و پخته تر و با تجربه تر شده اند.
    انشالله در یک اقدام تاریخی از این دسیسه های تکراری یعنی شکستن آرای اکثریت مردم، سربلند بیرون خواهند آمد. و یاس و نا امیدی را در دل مخالفان وحدت شکنان و هم پیمانانش خواهند کاشت.
    خدا یار و یاور عاشقانِ خدمت بمردم در جهت آفرینش آرامش، توسعه و آبادانی است
    درود بیکران بر یکایک مردم آگاه و عاشق آبادی، شهر و روستاهای بناب
    🌹🙏🏻🙏🏻🌹

    دکتر صمدفام
    “نباید با کسانی که در فکر شکستن رای اکثریت مردم هستند، هم “پیمان” شد.”
    تیزبینی سیاسی و احساس مسئولیت فوق‌العاده حضرتعالی در قبال آینده فرزندان ما در جای خود قابل تحسین است. اما آنچه که مرا شگفت زده کرد، استفاده بجای شما از آرایه ادبی ایهام است. متن شما سراسر زیبائی است اما این جمله شاه بیت مطلب شماست.
    دست مریزاد استاد