نمایش نوار ابزار

عید نوروز و چرشنبه بازارِ تاریخی بناب    قسمت سوم، (پایانی)

– عید نوروز و چرشنبه بازارِ تاریخی بناب    قسمت سوم، (پایانی)

چرشنبه بازار و چرشنبه سوری عزیزان مبارک
🍁- در برگزاری  مناسبت ها و بزرگداشت هایی که دولت ها نظر مثبتی دارند، با تخصیص اعتبار و تبلیغ در رسانه ها، از مردم دعوت می کنند به میدان بیآیند خواست دولت را گرامی بدارند.
اما‌ در چرشنبه بازار، چرشنبه سوری و جشن های ملی عید نوروز، مسئولین، علیرغم بی میلی و اظهار نارضایتی. ناچار به اراده مردم در برگذاری سالانه این جشن ها تن می دهند و واقعیت های تاریخی را قبول می کنند. درچرشنبه بازار و در ایّام جشن های ملی نوروز، مردم خواست خود را به کرسی می نشانند.
🪁-  امروز یکی دیگر از اشتیاق کودکان و نوجوان، به پرواز درآوردن بادکنک هاست. آرزو دارند بهمراه بادکنک های رنگارنگ و زیبا،  پرواز کنند. با پفک کردن به اندرونشان، ترکیدن آن ها، در می یابند، آنکه اندرونشان باد و هواست، “باد هواست”. نباید پرواز را از آن ها تقلید کرد و به آن ها دل بست. انسان باید با اندیشه ها پرواز کند، چه میدان اوج گیری اش بسیار زیباتر و فراتر از مرزهای این کره خاکی ست.
🙏 – در این روز ها مردان بعد از چند ماه خواب زمستانی، بیل بر می دارند به سرِ  زمین می روند، تا زمین را شخم زنند و تخم افشانند. دستِ زمستانِ فشرده بر گلوی تنفسی زمین را، رها سازند، تا نفسی کشد و زنده شود. زمین را قابل زیست کند.
🙏- بانوان جارو بر می دارند، تا کسالت و پریشان حالی، از سر بردارند دور اندازند. گرد و غبارِ نشسته در خانه ها را، خانه تکانی کنند. زندگی را حال و هوای تازه ای بخشند.
🌹- جانوران از لانه ها و پرندگان از شکاف دیوار ها بیرون می جهند. چهچه و هلهله راه می اندازند، خفتگان را از خواب بیدار می کنند چه سرمای زمستان به لطف آفتابی شدن اذهان، آب می شوند و می رود. روزهای سختی را از سر گذراندیم. اینک  بهار  از راه رسیده و فصل جدیدی از تلاش و توسعه فرا رسیده است. 👏
🔥- شب چرشنبه را آتش روشن می کنیم و به گرمی آتش، گرم می شویم. دل تاریکی ها را می شکافیم، به دور گرمی و نورش حلقه می زنیم. مشعل مناره ها را روشن می کنیم، تا کاروانیان، راهیان و رهگذران، راه گم نکنند.  که آتش،  پاره ای از تن خورشید است و از جنس نور. همگام با رقص شعله های شادیش می رقصیم،  پای می کوبیم و شادی می کنیم که ما از تبار راهیان نوریم. اگر این باروت پرستان، ترقه دوستان انتحاری، خشونت آفرینان لذت این روز ها را از ما نگیرند  (پایانی)

  علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
🌹🍃🌲🙏🏻🌲🍃🌹

 

دیدگاه ها