نمایش نوار ابزار

💐- احیای برج و باروی تاریخی شهر بناب  (قسمت اول)

💐- احیای برج و باروی تاریخی شهر بناب  (قسمت اول)

🔸شماره ثبت:  ۳۳۱۸ در دفتر آثار ملی کشور
🙏🏻- کاری بسیار زیبا، توسط شهرداری، شورای شهر و شهردار محترم. علاقمند به زیبا سازی و احیاگر آثار تاریخی تخریب شده ی شهر.
🔸 به استناد: نقشه جامع شهر بناب
🔸 ترسیم: خانم رویا مرادی
🔸 ناظر: علی اصغر بالغ.
🙏🏻- (قسمتی از مطالبی که در پی خواهد آمد، نظر شخصی است، متکی به تجربه حوزه کاری نگارنده است و قابل نقد و نظر. برگرفته از جلد سوم “نگاه نگارها”، در دست نگارش)
🌲- درود بر پدران و مادران، نیاکانِ نجیب و تلاشگر این دیار. مردانی که حماسه پر افتخار خوندولان و شیخ قاضی را خلق کردند. به دور شهر قلعه ای، برج بارویی و خندقی به طول ۹ کیلومتر با مصالح چینه و خشت بنا نهادند.  با بیل “خندقی” کندند،  خاک را با آب مخلوط کرده، زیر پا آن قدر کوبیدن تا به مرحله “خمیرگِل رسیده”  تبدیل گردید.  این کوبیدن ها تمرینی بود برای مقاوم سازی دیوار در برابر کوبیدن های مهاجمان.
‌     قلعه سازان و امنیّت آفرینانی که  برش هایی کوچکی از گِل چینه را، دست بدست دادند تا رسید به دست معمارانی که بالای دیوار ۱۰ متری کار می کردند. دیواری ضخیم به ضخامت حدود ۵ متر که دشمنان نتوانند آن را تخریب کنند.  این چنین دور شهر را حصارکشی کردند. علاوه بر کندن خندق و ساختن  دیوار مرتفع. برج هایی در فاصله های متناسب ایجاد کردند و در بالای برج ها نگهبانان کماندار آموزش دیده گماردند، تا هر گونه حمله و حرکت تخریبی دشمن را در بیرون از قلعه ناکام گذارند. به همت و پشتیبانی شیر زنان داخل قلعه،  که به وقت ضرورت در کنار مردانشان می جنگیدند و بر شهامت و شجاعت مردان و جوانان می افزودند. شهری کوچک امّا ثروتمند در کنار رودخانه تمدن ساز “سپی چای” و جادّه تاریخی “ابریشم”. با مبادلات و فروش اقلام و انواع اجناس تولیدی صنایع دستی از قبیل صنایع مسگری، گوزه گری، جلفا گری، آهنگری، نجاری، کلاهدوزی، و… در سطح شهر و تجارت با کاروان های تجاری و زیارتی که از شمال و شرق کشور، قصد حرکت به شهرها و کشورهای های جنوبی را داشتند. و بر عکس.
با کوله باری از تجربه ی ساخت و زیست در”قیزلار” قلعه سی بناب. واقع در دامنه ی کوه های قره قشون با سن بیش از سه هزار سال پیش. سمت جنوب رودخانه “سپی” چای ( صوفی)،  در منطقه تاریخی سپیگان.
ادامه دارد)


علی اصغر بالغ
بازنشسته میراث فرهنگی بناب
🌹🍃🌲🙏🏻🌲🍃🌹

دیدگاه ها