نمایش نوار ابزار

💐- عید نوروز و چرشنبه بازارِ تاریخی بناب    قسمت دوم

💐- عید نوروز و چرشنبه بازارِ تاریخی بناب    قسمت دوم

🌹- روزِ فرستادن یک  خونچه  پر از عاطفه و محبت و مهربانی ست، به خانه دخترانی که از جمع گرمشان به خانه ی مهر دیگر پیوسته اند. تا آهنگ هستی را به زیباییِ گل بیآرایند. و نشان دهند که زنان نیز “نیمه ی جامعه اند ، نه نیمه ی یک انسان”. ( روز جهانی زن خجسته باد🌹)

👏-  چرشنبه بازار، روزِ دورهمی کودکان و نو جوانان برای بازی با بادام است. تا “مغز” و “هسته”ی  هر چیز را از پوسته آن بشناسند. به بینند آن که در زمین کاشته می شود، “مغز” و “هسته” ی آنست چه بار می آورد،  نه “پوسته” ی آن.

    نوجوانان در یک پوست اندازی “ذهنی”، بهمراه “طبیعت”، بیدار می شوند و “تحوّل” می یابند.  چه، هر کلامی و سخنی، دارای یک “پوسته” و “هسته ای” دارد.

     باید، کلامِ آلوده به “ریا”، “دروغ” و فریب را دور ریخت و “مغز” کلام را در زمینِِ ذهن کاشت تا بارور شود. والّا تمام  داشته ها و بادام هایت را باخته ای.  حتی به آخرین سرمایه ی تک “بادام” باقی مانده را، در آخرین مرحله بازی { (اِشیرَه، eshira) یا ( پوشیره, poshira) }. می بازی

 🌻- عارفان گویند “آزادی در آگاهیست” در بهار دگرگونی باید سخنان را شنید، و آگاهانه، شعارهای بی مغز و بیهوده را دور ریخت و به  جان و مغز “کلام” چسبید.

🎋- روزِ مسابقه ی آزمونِ شکستنِ پوسته ی تخم مرغ با ضربات نیروی خارجی ست. تا دیده شود چگونه در این شرایط حیاتی از بین می رود و می میرد. امّا شکسته شدن پوسته ی تخم مرغ در اثرِ رشد و نمو و فشار از داخل،  در یک هوای بهاری، بیرون آمدن از حصار زندانِ تنهایی و تاریک، چگونه یک حیات شکل می گیرد.

👈 نوروز، زمانِ بیداری، پوست اندازی، نو شدن، رشد در “اندیشه” برای آفرینش زندگی آگاهانه است.

🪴- چرشنبه، روز (قاب بازی) یا “آشیق” بازی ست. روز کلاس آموزش و شناخت استخوان، استخوان بندی جانوران است. فهم نوجوانان بر ایستایی و حرکت بدن انسان برپایه ی اسکلت بندیست. آگاهی از وظایف هر کدام از مهره ها و استخوانِ اعضای بدن، اینکه در صورت شکسته شدن چه باید کرد؟ و برای جلو گیری از لنگی حرکت و ادامه گردش کارِ صدمه دیده، چگونه باید شکسته را ترمیم و اصلاح کرد.

 (ادامه دارد)

 

 

 

  علی اصغر بالغ

بازنشسته میراث فرهنگی بناب

دیدگاه ها
  • adminn پاسخ به دیدگاه

    حسن مرغوب
    جناب بالغ دست مریزاد،چه عالی توصیف می‌کنی این رسم ورسوم کهن کشورووصف وحال هم میهمان عزیزرا،انشاالله سلامت وشادکام درجوارخانواده محترمتان برقرارباشید🌺🌺🌺🌷🌷🌷

    اصغر بالغ, [۰۳/۰۸/۲۰۲۴ ۱۰:۴۵ ب.ظ]
    دکتر نچد گرامی
    چرشنبه را سه بعدی و سینمایی نوشتی ، دستمریزاد
    سلام و عرض ادب جانم 🙏🌹🙏🌹